Nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – mer än 60 kilometers räckvidd på el

Toyota avslöjar nu detaljerna kring den kommande laddhybridversionen av sin storsäljande SUV-modell RAV4. Med världspremiär på Los Angeles Auto Show i USA och svensk lansering under 2020 levererar nya RAV4 Plug-in Hybrid klassledande prestanda med låga 30 gram CO2/km i utsläpp och hela 306 hästkrafter*.

Nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Sedan Toyota RAV4 lanserades i december 2018 har fler än 150 000 exemplar sålts i Europa – och nya RAV4 Plug-in Hybrid blir den nya flaggskeppsmodellen bland Toyotas hybrider. Modellen bygger vidare på företagets över 20 år långa ledarskap när det gäller hybrid­teknik och levererar en klassledande kombination av räckvidd, låga koldioxidutsläpp och prestanda.

Drivlinan i nya RAV4 Plug-in Hybrid har en systemeffekt på 306 hästkrafter*, vilket gör det möjligt att accelerera 0–100 km/tim på endast 6,2 sekunder*. Samtidigt får nya RAV4 Plug-in Hybrid klassledande låga koldioxidutsläpp. Toyotas preliminära mätningar pekar på CO2-utsläpp under 30 g/km* enligt WLTP-standarden, lägre än någon annan fyrhjulsdriven SUV-modell i D-segmentet. Räckvidden blir över 60 kilometer, också det enligt WLTP-standard.

Hybridtekniken i nya RAV4 Plug-in Hybrid är i grunden densamma som vanliga RAV4 elhybrid, men laddhybriden utrustas med ett nyutvecklat högeffektivt litium jon-batteri samt en boost-omvandlare som kopplats till hybridsystemets kontrollenhet. De nya kraftigare elprestandan kompletteras av en 2.5-liters bensinmotor med en av världens högsta termiska effektivitet, vilket också är samma motor som i RAV4 Hybrid.

RAV4 Plug-in Hybrid har världspremiär på Los Angeles Motor Show i slutet av november 2019. Den introduceras i Sverige under andra halvåret 2020. Exakt datum för säljstart i Sverige är ännu inte fastställt.

* Preliminära siffror i väntan på slutlig homologisering.

Nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Toyota är Sveriges fjärde största bilmärke och har elektrifierat bilvärlden sedan 1997 när den allra första massproducerade elhybriden Toyota Prius lanserades. Sedan dess har Toyota i Sverige sålt fler än 100 000 elhybrider och under 2018 var 74 procent av företagets sålda personbilar i Sverige elektrifierade. Toyotas modeller har dessutom Europas i genomsnitt lägsta utsläpp av koldioxid.