Nya träffar för guldmedaljören

Efter sex VM-guld i skidskytte, fyra Jerringpris samt seger i Mästarnas Mästare blir det nu Magdalena Forsbergs tur, som Postkodlotteriets nya vinstutdelare, att glädja svenskar runt om i landet med guldkuvert.
Olivia Rydberg och hennes sambo håller på och renoverar huset när de överraskades av Magdalena Forsberg. Foto: Emil Lörelius

Premiären ägde rum på tisdagen, självklart genomförd på ett coronasäkert sätt, och visas i TV på lördag:

-       En fantastisk första dag, sammanfattade hon när guldkuverten med checkar delats ut.

Många stunder var starka, som mannen som vann över en halv miljon kronor eller paret där den 28-åriga nyblivna mamman har postkodlott och där familjen är i full färd att renovera sitt hus.

-       Ett extra tillskott är alltid välkommet då, säger Magdalena Forsberg med ett leende. Och då är det speciellt kul när det kommer som en överraskning.

Magdalena Forsberg är ambassadör för Cancerfonden och har sett hur viktigt stödet från Postkodlotteriet är.

-       Jag vet verkligen vilken skillnad pengarna kan göra, för den som vinner, där en vinst verkligen kan ha en enorm betydelse för den enskilde och familjen. Men också vilken oerhörd nytta pengarna gör för alla organisationerna som får ta del av överskottet.

Magdalena Forsbergs framfart som skidskytt under karriären mellan 1994 och 2002 gjorde att hon blev många svenskars favorit i TV:n under vintrarna. Sammanlagt tog hon 87 pallplatser och stod överst på prispallen vid 42 tillfällen. Vid sex mästerskap vann hon VM.

Men som den tävlingsmänniska hon är vann hon också Mästarnas Mästare 2013 och har varit i slutfinal i såväl Let´s Dance som På Spåret. Hon är dessutom hittills den enda i Sverige som röstats fram till Jerringpriset vid fyra tillfällen.

Magdalena Forsbergs första vinstutdelning visas i Postkodmiljonären lördagen 22 augusti klockan 19.30 i TV4.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 1200 svenskar blivit miljonärer.

Förutom lotter erbjuder Postkodlotteriet också bingo och skraplotter online. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.