Nya Trapiche Gran Medalla från stenbelagda höjder!

Den första september lanserar Spring Wine & Spirits en ny familjemedlem från den erkända vinproducenten Trapiche. Vinet Trapiche Gran Medalla kommer från Uco Valley och vingården Los Arboles - En helt magisk vingård som i stort sett bestod av jättestora stenar innan Trapiches vingårdsmästare Marcello Belmont fick ta över marken.

Trapiche Gran Medalla 2013

Trapiche Gran Medalla, årgång 2013, är ett mycket fylligt rött vin med smak av härlig frukt, inslag av plommon, mogna körsbär, kryddor och silkeslena taniner. Vinet har en stor doft med inslag av mörka körsbär, plommon, lavendel, hallon och örter samt mineraltoner.

Gran Medalla består av en härlig blandning av Malbec, Cabernet Sauvignon samt Cabernet Franc druvor. En noggrann selektering har skett redan på vingården, då druvorna har skördats för hand i små korgar. Jäsningen har sedan skett spontant med så kallad vildjäst där varje druvsort fått jäsa för sig. Vinet har lagrats 18 månader på franska ekfat och efter buteljering fått vila i ett år innan det släppts för försäljning.

Trapiche Gran Medalla har en tydlig fatkaraktär med lång och elegant eftersmak och passar alldeles utmärkt till grillade rätter av nöt, lamm samt vilt. Vinet är dessutom perfekt till mustiga höstgrytor, rökta charkuterier samt lagrade ostar.

En trevlig anekdot om vingården Los Arboles var att den i stort sett enbart bestod av stora stenar innan Trapiche tog över marken. De tog hjälp av gruvföretag för att flytta stenarna då man, för att bevara naturen, absolut inte ville spränga i marken. Vissa stenar var lika stora som en bil och vägde troligtvis betydligt mer.

Produktinformation

Ursprung: Argentina | Producent: Trapiche | Druvor: Malbec 65%, Cabernet Sauvignon 27%,

Cabernet Franc 8% | Alkoholhalt: 14,5% vol | Art.nr: 2761 | Pris: 185kr | Distribution

Systembolaget: FS.

För mer information, vänligen kontakta;

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Trapiche Gran Medalla 2013
Los Arboles
Trapiche Gran Medalla - Produktbild
Los Arboles

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00Nyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.