Nya Trapiche Gran Medalla från stenbelagda höjder!

30.8.2016 13:00 | Spring Wine & Spirits AB

Den första september lanserar Spring Wine & Spirits en ny familjemedlem från den erkända vinproducenten Trapiche. Vinet Trapiche Gran Medalla kommer från Uco Valley och vingården Los Arboles - En helt magisk vingård som i stort sett bestod av jättestora stenar innan Trapiches vingårdsmästare Marcello Belmont fick ta över marken.

Trapiche Gran Medalla 2013

Trapiche Gran Medalla, årgång 2013, är ett mycket fylligt rött vin med smak av härlig frukt, inslag av plommon, mogna körsbär, kryddor och silkeslena taniner. Vinet har en stor doft med inslag av mörka körsbär, plommon, lavendel, hallon och örter samt mineraltoner.

Gran Medalla består av en härlig blandning av Malbec, Cabernet Sauvignon samt Cabernet Franc druvor. En noggrann selektering har skett redan på vingården, då druvorna har skördats för hand i små korgar. Jäsningen har sedan skett spontant med så kallad vildjäst där varje druvsort fått jäsa för sig. Vinet har lagrats 18 månader på franska ekfat och efter buteljering fått vila i ett år innan det släppts för försäljning.

Trapiche Gran Medalla har en tydlig fatkaraktär med lång och elegant eftersmak och passar alldeles utmärkt till grillade rätter av nöt, lamm samt vilt. Vinet är dessutom perfekt till mustiga höstgrytor, rökta charkuterier samt lagrade ostar.

En trevlig anekdot om vingården Los Arboles var att den i stort sett enbart bestod av stora stenar innan Trapiche tog över marken. De tog hjälp av gruvföretag för att flytta stenarna då man, för att bevara naturen, absolut inte ville spränga i marken. Vissa stenar var lika stora som en bil och vägde troligtvis betydligt mer.

Produktinformation

Ursprung: Argentina | Producent: Trapiche | Druvor: Malbec 65%, Cabernet Sauvignon 27%,

Cabernet Franc 8% | Alkoholhalt: 14,5% vol | Art.nr: 2761 | Pris: 185kr | Distribution

Systembolaget: FS.

För mer information, vänligen kontakta;

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Trapiche Gran Medalla 2013
Los Arboles
Trapiche Gran Medalla - Produktbild
Los Arboles

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender