Nya ungdomsordföranden vill avpolarisera klimatdebatten

Elisabeth Hidén är LRF Ungdomens nya ordförande. – Det är viktigt att vi nyanserar debatten i klimatfrågan, säger 24-åringen som kommer från Värmland men som pluggar till agronom i Uppsala.

Vid LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby utanför Stockholm valdes Elisabeth Hidén enhälligt till ny ordförande för LRF Ungdomen. Hon efterträder Emilia Astrenius Widerström och kommer nu att leda 16 000 LRF-medlemmar som är 36 år och yngre.

Elisabeth Hidén skriver just nu på sin masteruppsats i Uppsala för att bli agronom med inriktning mot företagsekonomi. När hon är klar kommer hon att flytta till sin sambos mjölkgård i Västergötland.

– Jag är uppvuxen på landsbygden och där vill jag stanna kvar. Möjligheten att påverka förutsättningarna för landsbygdsföretagandet tar jag gärna. Jag ser verkligen fram emot att vara en del av det arbetet i egenskap av ordförande tillsammans med LRF Ungdomens engagerade styrelse och medlemmar, säger Elisabeth Hidén.

Hon tycker att framtiden för svenskt lantbruk och det gröna näringslivet ser ljus ut.

– Men vi behöver jobba för att nyansera dialogen, framförallt ungdomar emellan. Det är vårt ansvar, för branschens skull. Och för Sveriges. Särskilt nu när klimatfrågan är så viktig. Vår bransch är den enda som kan binda in koldioxid i vår verksamhet. Vi är lösningen på klimatproblemen, och vi kan producera hållbart och klimatsmart.

Nu inleds arbetet med att svetsa samman den delvis nya förbundsstyrelsen.

– Det första jag kommer att göra är att tillsammans med styrelsen hitta bra arbetssätt för vår grupp. Vi har en ny ledamot, Ronja Björkqvist, och tillsammans ska vi hitta våra roller i den nya konstellationen, säger Elisabeth Hidén.

LRF: Arbetskraftsbehovet till lantbruket måste snabbt lösas31.3.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

35 000 svenskar har hittills permitterats på grund av coronakrisen. Samtidigt är behovet av kompetent personal till vårbruk, skogsplantering och trädgårdsnäring inom lantbruket mycket stort. Regeringens fjärde krispaket stödjer bara till en del lantbruksföretag med akut arbetskraftsbehov. ¬ – Det är väldigt bråttom. Vi är med stormsteg på väg in i den mest intensiva säsongen i lantbruket, och det saknas tusentals människor som skulle ha varit på väg till Sverige för att jobba hos oss. Samtidigt vet vi inte hur länge covid-19 påverkar samhället. Vi måste kraftsamla för att säkerställa vår inhemska produktion av livsmedel vilket är särskilt viktigt om krisen blir långvarig, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Lantbruket berett att ta emot 8 000 permitterade23.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Livsmedelskedjan har, undantaget restaurangnäringen, hittills klarat sig bra i coronakrisen. Butikshyllorna fylls ständigt på med nya svenska livsmedel. Nu öppnar Sveriges bönder och det gröna näringslivet armarna för att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer. En första beräkning är att 8 000 personer kan erbjudas arbete. ¬– Många av företagen i primärproduktionen och resten av livsmedelskedjan har just nu både behovet och möjligheterna att ge folk arbete, om vi får rätt beslut tillräckligt snabbt från regeringen, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.