Nya Vadstenaherden tas emot av biskop Martin

Söndag 10 februari kommer biskop Martin Modéus till Vadstena för att ta emot pastoratets nya kyrkoherde Magnus Svensson.

Magnus Svensson är ny kyrkoherde i Vadstena och Dals församlingar. Foto: Fredrik Unger

”Det är stora skor att ställa sig i”, säger Magnus Svensson apropå att hans företrädare, Torbjörn Ahlund arbetade hela 41 år som präst i Vadstena och Dals församlingar.

”Så det är med stor ödmjukhet jag börjar i min nya församling. Utmanande och roligt. Vadstena har ett fantastiskt kyrkligt liv – och det vill jag vara med och utveckla”.

Magnus Svensson, tidigare kyrkoherde i Kinda pastorat flyttade in i kyrkoherdebostaden under mellandagarna. 1 januari började han sin nya tjänst. Det blev en rivstart, bland annat på grund av inspelningen av fyra gudstjänster som ska sändas i SVT 17 februari och tre söndagar framåt.

”Min nya kollegor, särskilt musikerna har varit väldigt upptagna med förberedelser. Nu är vi inne i mer av en vardag och det finns tid att lära känna varandra”, säger Magnus Svensson. Han är ivrig att börja bygga relationer också till civilsamhället som kyrkan är en del av.

Själva mottagningsdagen kan bli ett tillfälle till det. Numera när biskop Martin Modéus bjuder in till välkomnandet av nya kyrkoherdar sker det med större bredd än tidigare. Företrädare för Vadstenas politiska styre, hembygdsrörelsen, företagarföreningen, Vadstena handel, skolor, äldreomsorg, m m är inbjudna.

”En jättebra idé! Som kyrka har vi mycket att tillföra. Vi är bra på mjuka frågor som handlar om människor och människovärde och kan vara stödnär människor kommer i kläm".

”Det är viktigt för oss att ha en bra relation till andra aktörer i samhället. I Vadstena pastorat är drygt 70 procent medlemmar i Svenska kyrkan. Medlemmarna finns överallt; i skolor, på boenden, i politiken, i staden och på landet, i näringslivet och föreningslivet. Jag ser fram emot att lära känna Vadstenaborna!

När? Söndag 10 februari 11.00
Var? Vadstena klosterkyrka
Efteråt serveras lunch på Vadstena folkhögskola

Frågor kring mottagningen?
Kontakta Marianne Karlsson, förvaltningsassistent på pastorsexpeditionen, 0143-298 59
marianne.v.karlsson@svenskakyrkan.se

Porträtt på Magnus Svensson bifogas.
Nytagna bilder på Martin Modéus finns i pressrummet.

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 100 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskopen i Linköpings stift heter Martin Modéus.