Nya vanor för läsarna fortsätter

Skiftet som tidningsbranschen genomgår med en förflyttning till de digitala kanalerna fortsätter under året. De nya räckviddssiffrorna för dagspressen visar på en fortsatt förflyttning från de tryckta tidningarna. Samtidigt växer tidningarnas digitala kanaler starkt. Nu senast läste vi i veckan om att både Aftonbladet och Expressens mobilbesökare slår rekord.

Vi läsare är mycket snabbare att ändra vår konsumtion mot de digitala kanalerna medan investeringarna följer långsamt efter. Men under 2014 var mer än en fjärdedel av annonsintäkterna digitala för tidningshusen. Snart kommer konsumtionen och intäkterna att vara i nivå.

Vänliga hälsningar

Tobias Hedström, chefsanalytiker TU, tobias.hedstrom@tu.se