Nya Volkswagen Passat GTE går nu att förboka

Volkswagen Sverige öppnar nu möjligheten för kunder att förboka nya versionen av den populära laddhybriden Passat GTE. Räckvidden på el har utökats med 40 procent och med god marginal klassas nya Passat GTE som klimatbonusbil i Sverige. Det preliminära priset är från 448 500 kronor för sedanmodellen och från 458 500 kronor för Sportscombi.
Nya Passat GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige.

Volkswagen har nu utökat räckvidden på el för laddhybriden Passat GTE. Enligt den officiella körcykeln WLTP har Passat GTE nu en räckvidd på upp till 55 km (Sportscombi) respektive 56 km (sedanmodellen) i det både utsläppsfria och tysta eldriftsläget som nu förbättrats ytterligare.

Den förra versionens räckvidd på el, mätt enligt NEDC-körcykeln, var 50 km. Nya Passat GTE har en räckvidd på cirka 70 km enligt denna körcykel, vilket alltså innebär en räckviddsökning med 40 procent.

Fördelarna med att vara en långfärdsbil av rang som även bjuder på eldriven mobilitet gör nya Passat GTE till en av de mest energisnåla mellanklassbilarna på marknaden. Med ett CO2-utsläpp enligt den nya körcykeln WLTP på 29-36 g/km * (sedan) och 32-40 g/km * (Sportscombi) klassas Passat GTE som klimatbonusbil i Sverige med god marginal (max 60 g/km).

Förbokning på den svenska marknaden

Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil och Volkswagen ser ett mycket stort intresse för den nya versionen. Nu öppnar man möjligheten att förboka modellen där kunder garanteras en tidig produktion. De som väljer att förboka har därmed förtur när förförsäljningen startar preliminärt i augusti.

− Våra förväntningar är höga på att Passat GTE behåller ställningen som en riktig favorit hos svenska bilköpare och inte minst tjänstebilsförare. Den utökade räckvidden och klassningen som klimatbonusbil gör den förstås extra intressant. Vi smygstartar nu försäljningen genom att erbjuda förbokning för de som vill vara först ut, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Förbokning sker via ett formulär på volkswagen.se. Det krävs ingen handpenning. De kunder som redan har beställt föregående version av Passat GTE har sedan tidigare förtur när produktionen av nya Passat GTE startar. Nya Passat, inklusive Alltrack och GTE, har premiär hos återförsäljarna i september.

Volkswagens enkät visar: laddhybridförare väljer el framför bensin

De som kör Volkswagens laddhybrider fortsätter vara flitiga laddare. Enligt en enkät som Volkswagen Sverige ställt till förare av Passat GTE och Golf GTE, kör hälften av de som svarat minst 80 procent på el. Enkäten genomfördes hösten 2018 och resultatet är något bättre än när samma fråga ställdes 2016. Då var det knappt hälften av GTE-förarna som körde minst 80 procent på el.

− Jag är glad över att så många av våra kunder pluggar in kontakten, men jag är inte överraskad. Kunderna har både miljöskäl och ekonomiska skäl att maximera körningen på el. Med den ökade räckvidden på nya Passat GTE kommer sannolikt körningen på el bli ännu högre, säger Sten Forsberg.

Rik standardutrustning

Förutom längre räckvidd bjuder nya Passat GTE på en högre utrustningsnivå, både för komfort och för säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Travel Assist som innehåller ett antal av de modernaste förarassistanssystemen och gör att bilen delvis kan köra sig själv i marschfart. Exempel på standardutrustning:

• LED-strålkastare
  • Fotgängarigenkänning
  • Lane Assist
  • Traffic Jam Assist
  • Emergency Assist
  • Emergency Steering Assist
  • Kapacitiv ratt (beröringskänslig)
  • Navigation Discover Media 8”
  • Trådlös App-Connect
  • Volkswagen We − Car-Net Security & Service + Guide & Inform, 3 år

Nya Passat GTE blir mer uppkopplad än någonsin. We Connect låter dig hantera din bil,konsumera streamingtjänster, ger dig dynamisk trafikinformation, webbradio och webb-app-teknik. Via We Connect är nya Passat förberedd för appstyrning av parkeringsvärmaren (tillval).

Mer information om nya Passat GTE och tekniska fakta finns i bifogat PDF-dokument.

Mer detaljerad information om utrustning, priser, paket och tillval, kommer i samband med försäljningsstarten.

* = Preliminära värden

Nya Passat GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige.
Räckvidden på eldrift för nya Passat GTE har förlängts med 40 %.
Nya Passat GTE kan nu förbokas.
Passat GTE har varit Sveriges mest sålda laddbara bil de senaste åren.
Interiören i Passat GTE.
De som kör Volkswagens laddhybrider fortsätter vara flitiga laddare.
Kombinationen av en elmotor och en turboladdad förbränningsmotor (systemeffekt: 218 hk) gör Passat GTE till en både komfortabel och säker långfärdsbil.
Batterikapaciteten har ökats från 9,9 kWh till 13,0 kWh.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.