Nya Volkswagen Passat – snart startar förförsäljningen

Inom kort har kunder möjlighet att beställa uppdaterade Passat. Säljstarten förväntas ske i början av juni, medan laddhybriden GTE släpps i början av juli.

Nya Passat GTE, med ökad räckvidd på el.

Passat är en av svenskarnas populäraste bilmodeller och laddhybriden Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil.

Nu är det dags för en uppdatering av den 8:e generationen som lanserades hösten 2014. Förförsäljningen av nya Passat och Passat Alltrack startar i början av juni, medan förförsäljningen av Passat GTE startar några veckor senare, preliminärt i början av juli.

Bland nyheterna finns nya drivlinor och uppgraderade ljus-, assistans- och infotainmentsystem samt en ny nivå av onlinetjänster. Dessutom får Passat GTE cirka 20 km ökad räckvidd på el, till cirka 50 km enligt den nya körcykeln WLTP (cirka 70 km enligt NEDC).

− Passat är förstås en mycket viktig modell för oss, inte minst tjänstebilsfavoriten Passat GTE. Vi har idag en stor orderbok på redan beställda GTE:er som kommer att konverteras till den nya och efterlängtade versionen med längre räckvidd. Vi ser fram emot att kunna leverera de första bilarna efter sommaren, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Mer detaljer om utrustningsnivåer, priser och motoralternativ för den svenska marknaden kommer att kommuniceras i samband med säljstarten. Den svenska marknadslanseringen och premiären hos Volkswagens återförsäljare planeras till september.

Nya Passat GTE, med ökad räckvidd på el.
Nya Passat Sportscombi i R-Line-utförande.
Fyrhjulsdrivna Passat Alltrack uppdateras också.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Premiär för nya Volkswagen e-up! – nu med längre räckvidd och lägre pris13.9.2019 12:08:47 CESTPressmeddelande

På bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september, premiärvisar Volkswagen den senaste versionen av eldrivna e-up!. Den smidiga bilen är idealisk i staden och att pendla med. 70 % högre batterikapacitet ger nu en räckvidd upp till 260 km. Med e-up! gör Volkswagen också e-mobiliteten överkomlig för fler. Grundpriset i Sverige startar på 273 600 kronor, innan avdragen klimatbonus, vilket är ett lägre grundpris jämfört med föregångaren.