Nya Volkswagen Touareg får sin världspremiär i Beijing

Volkswagen startar det nya bilåret med världspremiären av nya Touareg − märkets flaggskepp och nästa milstolpe i den största modellsatsningen någonsin från Volkswagen. Premiären går av stapeln i Beijing den 23 mars.

En skiss på nya Touareg.

Med en uttrycksfull design, innovativa teknologier och dynamiska köregenskaper är nya Touareg är en tydlig varumärkesambassadör. Världspremiären för denna toppmodell kommer att äga rum i Kina, som är världens snabbast växande SUV-marknad och Volkswagens största enskilda marknad.

Designen, som är utvecklad av Klaus Bischoff, chef för Volkswagen Design, och hans team, ger bilen ett omisskännligt utseende med ett mycket kraftfullt uttryck. En hel rad innovativa assistanssystem gör att säkerheten och komforten är av absolut toppklass.

Det nya infotainmentsystemet ”Innovision Cockpit” ger en helt digital förarmiljö där mätartavlor och infotainmentsystem sitter ihop. Uppkopplingsmöjligheterna är många, både till egna enheter och online. Drivlina, luftfjädring och bakhjulsstyrning säkerställer en säker och dynamisk körupplevelse.

Med nya Touareg fortsätter Volkswagen den framgångsrika utvecklingen av modellen. Den nya generationen, den tredje i ordningen, kommer i ännu högre grad tillfredsställa de behov som gäller för kunder i premiumklassen. Det exklusiva C-SUV-segmentet är just nu ett av de snabbast växande segmenten på världens bilmarknader. I Kina förväntas volymen öka med det dubbla fram till år 2023.

Touareg har redan nu visat upp imponerande prestanda och köregenskaper på omkring en miljon sålda bilar sedan modellserien lanserades 2002 – på landsväg, offroad och på rallyvägar runt om i världen. Höjdpunkter är bland annat vinster i Dakar-rallyt under åren 2009-2011. Hittills har drygt 12 000 exemplar av Touareg sålts på den svenska marknaden.

Volkswagen avtäcker nya Touareg och hela utbudet av tekniska system och innovativa funktioner för första gången i samband med världspremiären den 23 mars i Beijing.

En skiss på nya Touareg.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.