Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Piren i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Francois Petit

Med fokus på holistiska alternativ är Tyskland hem för en häpnadsväckande samling av varma källor och naturliga bad i alla hörn av landet.
Populära behandlingar i Baden-Baden, i den frodiga Schwarzwald, inkluderar tvålborstmassage på det historiska Friedrichsbad eller ett bastubesök på det romerska thermalbadet Caracalla Therme. I regionen Hessen finns 26 termalbad som snabbt ger kroppen värme och energi. Många av simhallarna erbjuder även ett traditionellt Kneipp-bad, som finns i tex Bad Wörishofen, Bad Lauterberg, Bad Salzuflen och Bad Waldsee.

Ett kneippbad fokuserar på fötterna där kallt vatten boostar cirkulationen, stärker din kropps försvar, hjälper ditt allmänna välbefinnande och håller din kropp och själ i form. Den korta kallvattenstimulansen aktiverar också självläkning. Vattnets kyla gör blodkärlen smalare, vilket ökar blodflödet och sprider en behaglig varm känsla. Denna träning av blodkärlen gör dem starkare och mer motståndskraftiga

När huden är trött och torr, som den ofta är på vintern kan ett ler- eller torvbad göra hela kroppen glad. Här värms den naturliga torven upp till 40 grader innan den appliceras på kroppen. Denna antiinflammatoriska och cirkulationshöjande behandling kan avnjutas i Bad Bramstedt, Bad Sobernheim och Sellin, en semesterort vid Östersjön på den tyska ön Rügen. I stort sett alla ortsnamn med Bad i namnet indikerar att här finns det varma källor.

I området mellan Nederländerna och Danmark finns ett flertal orter som är fokuserade på hälsa och välmående. Här är Nordsjöns ebb och flod ett viktigt inslag i naturen och som vandrare kan du vid ebb gå långt ut på sjöbotten, kanske besöka en restaurang som normalt ligger i vattnet. Tänk bara på att gå tillbaka innan floden kommer tillbaka.

Piren i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Francois Petit
Carolus Thermen Bad Aachen/Olaf Rohl
Spa-arkitektur på Wilhelmstrasse i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Pocha Burwitz
Carolus Therme Bad Aachen/Olaf Rohl

Om Tyska Turistbyrån:Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Tågresedagen på Centralen - res med tåg till Tyskland30.11.2022 15:12:46 CET | Pressmeddelande

På fredag den 2 december står representanter för Snälltåget, Europarunt och tidningen Vagabond samt flertalet turistbyråer och tågkonnässörer till tjänst för att dela med sig av sin kunskap om tågresor i Europa. Den stora Tågresedagen anordnas av Vagabond och går av stapeln på Stockholm Centralstation. Tyska Turistbyrån är en av deltagarna och här hittar du information om hur du smidigast tar dig till Tyskland och vidare med tåg i hela landet.

Musik, recept och andra julspecialiteter från Tyskland i årets julhälsning16.11.2022 17:29:26 CET | Pressmeddelande

Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) lanserar nu onlinekampanjen "Season's Greetings from Germany". Utöver julmarknader i mindre och större orter ligger fokus på typiska tyska traditioner och vinteraktiviteter i naturen. Hjärtat i kampanjen är landningssidan med utvalda julmarknader, hållbara erbjudanden, utomhusaktiviteter och traditionella seder som Tyskland är känt för världen över.

Fler och snabbare förbindelser med tåg i Tyskland11.10.2022 13:48:58 CEST | Pressmeddelande

Deutsche Bahn kommer att erbjuda fler direktförbindelser från norr till söder i och med tidtabellsändringen den 11 december 2022. Linjen Basel-Köln kommer att förlängas till Hamburg, vilket ytterligare kommer att förbättra kvaliteten på turerna mellan katedralstaden Köln och hansastaden Hamburg. Från december blir det också fler förbindelser till och från Frankfurts flygplats och därmed ett miljövänligt alternativ till flyg. Dessutom skapar man ytterligare attraktiva resealternativ till och från andra länder tillsammans med sina europeiska partnerjärnvägar.