Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Piren i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Francois Petit

Med fokus på holistiska alternativ är Tyskland hem för en häpnadsväckande samling av varma källor och naturliga bad i alla hörn av landet.
Populära behandlingar i Baden-Baden, i den frodiga Schwarzwald, inkluderar tvålborstmassage på det historiska Friedrichsbad eller ett bastubesök på det romerska thermalbadet Caracalla Therme. I regionen Hessen finns 26 termalbad som snabbt ger kroppen värme och energi. Många av simhallarna erbjuder även ett traditionellt Kneipp-bad, som finns i tex Bad Wörishofen, Bad Lauterberg, Bad Salzuflen och Bad Waldsee.

Ett kneippbad fokuserar på fötterna där kallt vatten boostar cirkulationen, stärker din kropps försvar, hjälper ditt allmänna välbefinnande och håller din kropp och själ i form. Den korta kallvattenstimulansen aktiverar också självläkning. Vattnets kyla gör blodkärlen smalare, vilket ökar blodflödet och sprider en behaglig varm känsla. Denna träning av blodkärlen gör dem starkare och mer motståndskraftiga

När huden är trött och torr, som den ofta är på vintern kan ett ler- eller torvbad göra hela kroppen glad. Här värms den naturliga torven upp till 40 grader innan den appliceras på kroppen. Denna antiinflammatoriska och cirkulationshöjande behandling kan avnjutas i Bad Bramstedt, Bad Sobernheim och Sellin, en semesterort vid Östersjön på den tyska ön Rügen. I stort sett alla ortsnamn med Bad i namnet indikerar att här finns det varma källor.

I området mellan Nederländerna och Danmark finns ett flertal orter som är fokuserade på hälsa och välmående. Här är Nordsjöns ebb och flod ett viktigt inslag i naturen och som vandrare kan du vid ebb gå långt ut på sjöbotten, kanske besöka en restaurang som normalt ligger i vattnet. Tänk bara på att gå tillbaka innan floden kommer tillbaka.

Piren i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Francois Petit
Carolus Thermen Bad Aachen/Olaf Rohl
Spa-arkitektur på Wilhelmstrasse i Sellin/Kurverwaltung Sellin/Pocha Burwitz
Carolus Therme Bad Aachen/Olaf Rohl

Om Tyska Turistbyrån:Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Planera årets cykeltur - till Berlin12.1.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Skidåkning i Tyskland - VM i Garmisch i januari29.12.2021 13:39:08 CET | Pressmeddelande

Tyskland som vinterdestination har mycket att erbjuda - skidåkning för hela familjen, vandring genom det förtrollande snölandskapet och avkopplande spavistelser för kropp och själ. Vintern står för dörren och vi behöver inte åka långt söderut för att hitta ett riktigt winter-wonder-land. - Tyskland kan erbjuda mycket under vintern. Många förknippar kanske inte Tyskland med skidåkning, men det finns många bra skidområden och här är det självklart att kombinera skidsemestern med spa och wellness, som Tyskland är så känt för, säger turistchef Iris Müller från Tyska Turistbyrån. Den 29 och 30 januari 2022 går världscupen för damerna nerför den legendariska backen Kandahar i Garmisch-Partenkirchen. Regionen har också ansökt om att få stå värd för det alpina skid-VM 2027. Svaret på det kommer först i maj 2022, då FIS-rådet tar sitt beslut.

Vandra på Nordsjöns botten28.12.2021 12:06:45 CET | Pressmeddelande

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart28.12.2021 09:04:53 CET | Pressmeddelande

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.

Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad21.12.2021 15:44:21 CET | Pressmeddelande

Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).