Nyckeln till framgång för staden efter pandemin

På fredag femte februari medverkar Helena Olsson från Fastighetsägarna Stockholm i framtidsforumet Science Week. Som chef för stadsutveckling håller hon presentationen ”Stadslivet kommer tillbaka” som berättar vad stadskärnan betyder för en kommun, hur den påverkats av pandemin och om nycklarna för stadskärnornas utveckling framöver.

- Det finns goda förutsättningar för stadslivet att komma tillbaka. Vår rapport Våra drömmars stad visar en stark efterfrågan på stadsliv men det krävs målmedveten handling från fastighetsägare, kommuner och de verksamheter som står för stadslivet. säger Helena Olsson, chef för stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm

7 av 10 längtar tillbaka till att uppleva och umgås i staden

Under det senaste året har många hävdat att människor flyr staden efter pandemin. Fastighetsägarna Stockholm har tagit fram en rapport som visar något annat. Rapporten Våra drömmars stad utgår från svar från över tusen boende i Stockholms län om sitt förhållande till staden. Några viktiga insikter att ha med sig när vi tar fram strategier för hur stadslivet ska komma tillbaka:

• Vi gillar staden – rapporteringen om att människor flyr staden efter pandemin verkar inte stämma överens med verkligheten, 7 av 10 gillar staden och längtar tillbaka till att leva fritt i den.
  • Vi gör fortfarande till stor del våra ärenden i staden – shopping är det vi gör mest men vi trivs bäst i city när vi träffas och umgås med familj och vänner, äter, dricker och upplever.
  • Vi vill se mer av – lokala specialbutiker, kreativa nöjesupplevelser, konst och kultur, just det som en stadskärna med sitt stora marknadsunderlag kan erbjuda.

Cityindex, den årliga nationella rapport som mäter stadskärnornas utveckling och omsättningen i olika branscher, visar att 2020 föregicks av ett väldigt starkt 2019, framför allt inom hotell- och restaurangbranschen. De branscherna har utvecklats starkt under en längre tid, men är också de som tillhör de hårdast drabbade av restriktioner 2020.

Målmedvetet arbete krävs – vem gör vad för att lyckas i framtiden?

Kommunen – hitta samarbeten med fastighetsägare och verksamheter med människan i fokus. Dra lärdomar av omställningsförmågan under pandemin, som hur vi börjat umgås utomhus oavsett årstid på ett nytt sätt. Det beteendet har kommunen mött upp, exempelvis genom förlängda tillstånd för uteserveringar året om, ett jättebra initiativ som det behövs fler av.

Fastighetsägare - fundera på hyresgästmixen, vilka är de nya dragplåstren för ett kvarter och vilka verksamheter kan stärka varandra? Det behöver göras tillsammans med verksamheter/hyresgäster och andra fastighetsägare. Våga testa nytt, pop-up-lösningar är ett bra sätt att skapa nyfikenhet och undersöka vad som funkar i praktiken på en viss plats.

Handeln - behöver återuppfinna anledningen att besöka den fysiska butiken. Titta på Lululemon Experience Studio vid Norrmalmstorg som är både butik med träningskläder och yogastudio med klasser du kan boka via träningsappen Bruce. Ett annat exempel på när mötet i en fysisk butik är avgörande är IKEA:s köksplaneringssatellit på Regeringsgatan där personlig service ger ett stort mervärde för kunden, i kombination med inköpen som görs online.

Attraktiva platser bygger stadsväven – komplettera istället för att konkurrera

Pandemin har gjort oss mer lokala och därför har identiteten för ett område blivit allt viktigare.Identiteten skapas när fastighetsägare står för en bra hyresgästmix och när kommunen jobbar med stadsmiljö och stadsplanering.

Ett aktuellt exempel är området kring Sergels torg och Brunkebergstorg. Två stora vakanser när storbanker flyttade sina huvudkontor har nu lett till hotell, restauranger, nya kontor och takterrasser runt Brunkebergstorg genom AMF Fastigheters stora utveckling Urban Escape. Vasakronans utveckling av Sergelstan är i full gång och likaså kulturcentret Space för musik och e-sport, även det i AMFs regi. Där kommer bland annat Avicii Experience att ligga, en hybrid av ungdomskultur och den viktiga frågan om mental hälsa och suicidprevention. På Sergels torg finns också en platssamverkan där bland annat Stockholms stad, Vasakronan och Kulturhuset Stadsteatern under senare år arbetar för att öka trygghet och attraktivitet.

Stadsmiljön blir ännu viktigare

Efter ett år av restriktioner har efterfrågan på mötesplatser utomhus blivit allt större. Mindre boendeytor, flexiblare arbetsplatser med mer hemmajobb och mindre kontor skapar efterfrågan på ett extra vardagsrum och mötesrum.

- Behovet av att mötas, känna sig sedd och få ett socialt utbyte kommer alltid att finnas kvar och i framtiden kan de mötena ske i den urbana stadsmiljön, säger Helena Olsson, chef för stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm.

Under 2020 har parker, vatten och andra allmänna ytor blivit en uppskattad tillflykt för många. I en bra stadsmiljö med allmänna gemenskapsytor och grönområden dröjer sig människor kvar på en plats, vilket gynnar de verksamheter som finns i husen runt omkring. Det beteendet kommer sannolikt att bestå även efter pandemin och därmed också ta större plats i stadsutvecklingen i framtiden.

Krav för stadslivets återhämtning

Stormköket må ha varit årets julklapp 2020 men stadslivet kommer tillbaka. För det krävs att alla aktörer satsar – fastighetsägarna, handeln och kommunen tillsammans.

Anmäl dig och se presentationen här.

Stadslivet kommer tillbaka – Science Week (sscp.se)

Om Fastighetsägarna Stockholm

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt - hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.