Nyckeln till jämställda arbetsplatser

Männen fortsätter att dominera på tunga poster. Men hur kan vi få arbetsplatser att bli mer jämställda? Akavia samlade experter för att diskutera frågan. I Studio Akavia lyftes betydelsen av förebilder, kulturarbete och varför jämställdhet måste vara en ledningsfråga.

Fr. v.: moderator Caroline Cederquist, Helena Tronner,  Elin Eriksson och Joakim Nordenstam.
Fr. v.: moderator Caroline Cederquist, Helena Tronner, Elin Eriksson och Joakim Nordenstam.

Bland inbjudna gäster fanns Helena Tronner, vd för Knowit Transformation Management, Joakim Nordenstam, HR-chef på DNB och Elin Eriksson, Director Women in Tech. Alla var överens om att Sverige ligger bra till globalt när det gäller jämställdhet. Samtidigt råder det fortfarande stora ojämlikheter. Inte minst i privat sektor fortsätter männen att dominera på chefsposter och i styrelser.

Helena Tronner menar att det är hög tid att företagen prioriterar upp jämställdhetsarbetet. Allt för ofta hamnar frågan som ett sidoprojekt hos HR när den egentligen borde ligga hos ledningen.

– Det handlar också om att skapa en inkluderande kultur som får kvinnor att trivas och kunna utvecklas i linje med sina karriärambitioner.

Joakim Nordenstam bekräftar betydelsen av kulturellt arbete men betonar också vikten av att arbeta långsiktigt. När snabba resultat uteblir tappar många engagemanget.

– Man måste våga testa nya saker och omgruppera sig. Sedan behöver man också få med männen på tåget. De måste engagera sig och förstå värdet i det här.

Elin Eriksson som leder Women in Tech, ett nätverk som vill inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik, lyfter betydelsen av förebilder. Det gäller inte minst i den mansdominerande it-branschen.

–  Vi vill att du som kvinna ska kunna se andra kvinnor i roller som du kanske inte hade tänkt på. Att du ser att det finns en framtid för dig i den här branschen.

Hur länge det dröjer tills vi får jämställda arbetsplatser vill ingen av de inbjudna sia om. Det som kan komma att sätta fart är ökade krav gällande CSR från anställda, kunder, investerare och potentiella medarbetare.