Nye förbundskaptenen Lopez inför Sverige-Vitryssland

Torsdag kväll spelar herrlandslaget EM-kval igen. Landslagssamlingar är alltid för korta och hetsiga, men för nytillträdde förbundskapteten Hugo Lopez blir det lite extra snurrigt när han nyss träffat många av spelarna för första gången. Den rutinerade coachen verkar dock hantera spektaklet med ro.
Foto: Bildbyrån

– Jag har väl inte lämnat hotellet så värst mycket, säger Sveriges nye förbundskapet för herrlandslaget Hugo Lopez. Jag tror bara att jag har gått 200 meter mellan hallen och hotellet.

Det är en solig eftermiddag i Uppsala, men samtidigt med den där krispiga vinterluften som kommer när det är sex minusgrader utomhus. För en mindre berest spanjor skulle det kunna bli en viss omställningsperiod till kultur och klimat, men coach Hugo Lopez är mer världsvan än de flesta. Via spanska högstaligan ACB har han gått från huttriga Halifax i östra Kanada till Libolo, Angola, som bara ligger en lång trepoängare söder om ekvatorn. Och nu är han i Sverige.

Hans uppdrag är otacksamt: på ynka tre dagar ska han förbereda landslaget för en viktig match i ett förkval till EuroBasket 2021. Det är inte tal om att installera en full spelbok eller allt för komplicerade regler, men coach Lopez verkar inte vara oroad över det:
– Vi har talangfulla spelare som samtidigt är väldigt smarta. Jag ska bara ge dem lite vägledning. Naturligtvis hade vi förberett oss annorlunda om vi hade haft mer tid, men vi kan inte älta det. Vi måste bara fokusera på morgondagens match och de två matcherna efter det.

På morgondagens agenda står Vitryssland som, precis som Sverige, förlorade första gruppmatchen mot Danmark med fyra poäng. Sverige torskade däremot på bortaplan medan Vitryssland förlorade på hemmagolvet. I den haltande tabellen i tremannagruppen ligger därför Danmark i bra slagläge inför returmötena, men efter torsdagskvällens möte mellan Sverige och Vitryssland kommer ett av lagen vara hack i häl på danskarna.

Coach Lopez har gjort sin hemläxa på motståndaren och konstaterar att de har kontinuiteten på sin sida:
– De har sex-sju talangfulla spelare som är väldigt starka. De har spelat tillsammans väldigt länge och med samma coach, så där har de ett övertag. Vi måste kontrollera rytmen i matchen och vara starka i returtagningen. Det lag som kontrollerar returerna har också kontroll på rytmen.

Just returtagningen kan bara bli bättre för Sverige, som hade stora problem med det långa och fysiska Danmark i senaste matchen. Då skadar det inte att både Simon Birgander och Nicholas Spires är tillbaka och tillgängliga mot Vitryssland.

På det stora hela känner sig coach Lopez bekväm i sin nya roll, utan någon påtaglig nervositet inför sin debut:
– Jag känner mig väldigt lyckosam att få chansen att vara coach för ett landslag med en hel nation i ryggen. Det känns bra.

Förhoppningsvis känns det fortfarande bra kring klockan 21 på torsdagskvällen, när slutsignalen har gått i Fyrishov Arena.

Skribent: Johannes Grufstedt

EM-kval Sverige-Vitryssland

Torsdag 29 november

19.00, Fyrishov, Uppsala

Livesändning: >>>

Statistik: >>>

Ackreditering
Mediarepresentanter och fotografer skickar sin ackrediteringsförfrågan till Sverige-Vitryssland 29 november till robin.svensson@basket.se.

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

Tel:0738329999robin.svensson@basket.se

Foto: Bildbyrån