"Nyetablerade A-krimcenter riskerar att bli tomma skal"

De nyetablerade A-krimcentren blir tomma skal om inte den tillträdande regeringen vidtar åtgärder. Det skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd, och Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen, på Svenska Dagbladets debattsida.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen menar att den tillrädande regeringen behöver säkra upp så att ambitionshöjningen med A-krimcentern också leder till resultat.

- Sekretessen mellan olika myndigheter löses inte genom att flera myndigheter delar lokal. För att myndigheter ska kunna dela information med varandra krävs lättnader i sekretess­lagstiftningen. Frågan har utretts ett flertal gånger och det är hög tid att komma till beslut, skriver Catharina Elmsäter-Svärd och Claes Thunblad.

Samverkan med ID06

Enligt Byggföretagen behöver tillgängligheten till offentlig information öka och vara digital. Ökad samverkan med ID06, bygg­branschens eget system för kontroll av vilka personer som befinner sig på arbets­platsen, skulle bidra till arbetet för sund konkurrens i hela sektorn.

- Byggföretagens medlemmar accepterar inte medvetet fusk av företag vars affärsidé är att runda lagar och regler. Det ska vara ordning och reda i alla led. Ge berörda myndigheter rätt verktyg, lagar och regler för att få bort lycksökarna som inte har i branschen att göra, skriver Catharina Elmsäter-Svärd och Claes Thunblad.

Minst sju centrum mot arbetslivskriminalitet ska vara på plats under 2023.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.