Nyfiken målgrupp i ny kontext – Schibsted öppnar för native på Blocket

Skräddarsydda annonslösningar som Native Advertising har under många år levererat goda resultat till Schibsteds annonsörer, men har hittills oftast gått på de stora mediehusens sajter. Nu tar Schibsted nästa steg och erbjuder native-lösningar på Blocket. Lanseringen öppnar för en nyfiken målgrupp i en helt ny kontext.

Josefine Vännman, Director of Tailor Made Solutions, Schibsted.
Ingrid Salomonsson, säljchef Display & Integrationer på Blocket, Josefine Vännman Director Tailor Made Solutions Josefine Vännman, Director of Tailor Made Solutions, Schibsted.

– Vi är mycket glada att vi nu kan erbjuda detta efterlängtade format till våra kunder. Blocket har en populär kontext och hängivna användare. Vår ambition är att göra Blocket än mer inspirerande för våra användare och det är roligt att se de fina resultat med långa lästider som våra test-kunder har upplevt, säger Ingrid Salomonsson, säljchef Display & Integrationer på Blocket.

Just nu syns vitvarukedjan Elon med en större native-kampanj på Blocket – en kampanj där Blocket, Schibsted Marketing Services, Elon och deras mediebyrå Mindshare tillsammans optimerar, utvärderar och skapar värdefulla insikter kring content på plattformen. Och trots att kampanjen i skrivande stund fortfarande pågår är Elon mycket nöjda med resultatet och effekten.

– Elon är ett varumärke som ständigt vill ligga i framkant kring relevant kommunikation mot både befintliga och presumtiva kunder. Här erbjuder Blocket en unik kontext, med användare i rätt modus för att mötas av inspirerande och produktnära tips och guidning från Elon. Vår första native-kampanj på Blocket har definitivt gett mersmak, säger Christian Dahlborg, Marknadschef på Elon.

Josefine Vännman, Director Tailor Made Solutions, har i många år arbetat med skräddarsydda annonslösningar för Schibsteds annonsörer är glad att kunna addera Blocket till en redan stark portfölj av native produkter.

– Med Blockets unika kontext och framåtlutande målgrupp kommer vi att kunna nå våra annonsörers potentiella kunder på nya engagerande sätt, säger Josefine Vännman.

Ingrid Salomonsson, Sales Manager Display & Integrations, Blocket. Telefon: 070-872 99 24 E-post: ingrid.salomonsson@schibsted.com.
Josefine Vännman, Director of Tailor Made Solutions, Schibsted. Telefon: 073-999 78 56. E-post: josefine.vannman@schibsted.com.

Om Blocket

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 länder. I dag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats. Här finns dagligen omkring 600 000 prylar, fordon, jobb, utbildningar och bostäder som annonseras ut och upptäcks av fem miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2019 var 690 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägar stod tomma i cirka ett år.

Josefine Vännman, Director of Tailor Made Solutions, Schibsted.

Bookis tar in 60 miljoner - Stort intresse för online-bokhandeln i investeringsrunda28.5.2021 13:45:49 CEST | Pressmeddelande

Online-bokhandeln Bookis tar in nytt kapital. Störst bland investerarna är Schibsted som tillsammans med Alexander Hars och den New York-baserade fonden Luxor Capital Group går in med totalt 60 miljoner kronor. Pengarna kommer bland annat användas för att anställa upp till 20 nya personer. Online-bokhandeln som säljer både nya och begagnade böcker har vuxit kraftigt under pandemin.