Nyhet! - San Marzano Naca Primitivo Organic 2019 på Box

Idag släpper vi den populära Naca Primitivo Organic på Box, en nyhet i Systembolagets beställningssortiment. Naca Primitivo Organic 2019, Puglia IGP kommer från den mytomspunna regionen Apulien, i Italiens klack. Vinet är gjort på 100% ekologiskt odlade primitivo-druvor. Beställningsnumret är 72955, och vinet kostar 259 kr.

Naca är ett ord som kommer från grekiskan och används fortfarande i den sydligaste puglianska dialekten. Det översätts till vagga, ursprungligen den svängande vaggan. Men också gungan av vår barndom. Det är ett ord som förmedlar en lugnande känsla av värme och välkomnande.

Passande nog så benämns soliga Apulien som Italiens vagga. Produktionsområdet ligger inte långt från den joniska kusten, där vinstockarna har levt i årtionden omgivna av de sanddyner och buskar som utmärker Medelhavets “Maquis”. Havsbrisen blåser kontinuerligt genom bladen och håller druvorna torra och säkra från svampsjukdomar.

Detta röda vin uttrycker primitivo-druvans alla fina egenskaper: intensiv mogen röd frukt med en ungdomlig och frisk doft av mogna björnbär och blåbär. Det finns även toner av lite peppar, viol och mörka solvarma hallon. Vinet har mjuka tanniner med ett medelfylligt och långt avslut.

Druvorna skördas i Salentoområdet under de första 10 dagarna i september. Därefter avstjälkas de och pressas för att sedan pumpas vidare till ståltankar där musten får jäsa. Vinet genomgår malolaktisk jäsning och lagras därefter ytterligare några månader på ståltankar innan buteljering.

Naca Primitivo Organic är ett mycket bra allroundvin. Det passar alldeles utmärkt till charktallriken, till pasta med tomatsås, en krämig svamprisotto, grillad kyckling och givetvis till en hemmagjord pizza!

Alkoholhalt: 13 % vol. | Art.nr: 72955, | Volym: 3000 ml | Pris 259kr

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.

Ny årgång! Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 201715.2.2021 11:56:49 CETPressmeddelande

Utvald malbec i TSE-släppet 16 februari: Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017. Vinet kommer från vingården som drivs av systrarna Bibiana och Cristina Coletto. Just denna årgång drivs av den karaktäristiska El Peral-frukten som utmärks av rödfruktiga toner med sötkryddiga inslag och en elegant avslutning. Endast 480 flaskor släpps. Priset är 249 kronor och artikelnumret 92003.