NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

I Chimbarongo, där Cono Surs vingårdar och vineri är beläget, är cykeln ett naturligt transportmedel för arbetarna. Cykeln som finns på etiketten blev en självklar symbol för det hållbarhetstänk som präglar Cono Sur.

Druvorna till vinet hämtas från vingårdar i Colchagua och Acongagua. Vinmakaren Matías Ríos är en passionerad vinälskare som brinner för ekologisk och hållbar vinodling. Hans filosofi bygger på att med minsta möjliga påverkan låta vinrankorna producera druvor av hög kvalitet.

Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon, med toner av kakao, tobak och mocka. Det är ett medelfylligt vin med balanserad strävhet, som gör att det passar bra till grillade kötträtter. Prova gärna att kombinera med en chilensk asado med pebre – en tomatsalsa med lagom hetta!

Cono Sur grundades år 1993 och har med ledorden kvalitet och hållbarhet blivit Chiles näst största exporterande vinproducent. Med sina 300 hektar ekologiska vingårdar, och med samtliga 1 915 hektar under integrerad odling, återskapar och bibehåller Cono Sur den biologiska mångfalden i sina vingårdar. De började sin omställning från konventionell odling år 1998 och bedriver ekologisk odling sedan år 2000.

Alk.halt: 13 % vol. | Art.nr: 53185 | Volym: 1000 ml | Pris 99 kr

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.