Nyhet hos Ving: Qatars huvudstad Doha

Qatars huvudstad Doha är perfekt för några dagars stopp på väg mot något mer långväga resmål. Qatar Airways flyger från Sverige via Doha till ett drygt tiotal resmål som exempelvis Maldiverna, Sri Lanka, Seychellerna och Bali som alla kan kombineras med några nätter i Doha.

Doha är ett perfekt stopp om man gör en längre flygresa på väg österut. Foto: Claes Pellvik.

Under ett par dagar i Doha hinner man uppleva detta lilla land på Arabiska halvön, kanske ägna sig åt lite shopping eller prova på att ge sig ut i öknen som omger Doha. Qatar utvecklas just nu i rasande fart. Med pengarna från oljefyndigheter har man inlett en snabb uppbyggnad av landet, dock utan att förlora sin historia, och idag trängs skyskrapor med konstmuseer och livliga souker.

- Souq Waqif  är en av Dohas souker, en varsamt uppfräschad version av den beduinmarknad som funnits på platsen sedan urminnes tider. Priserna kan vara höga men det är spännande att gå omkring och känna dofterna av te, kryddor och tunga arabiska parfymer, tillsammans med lockande aromer från något av de matstånd som finns överallt, säger Anna Hagberg, tf informationschef Ving.

Shoppingen i Doha är i regel exklusiv, med de stora och välkända märkena till priser som matchar de i New York eller Paris. Det finns flera shoppingcenter i Doha, med ett varierat utbud.

Upplev Qatar
Qatars Museum of Islamic Art är ett av världens främsta museer för den som är intresserad av islamisk konst. Här ställer man ut textiler, keramik, bildkonst och andra föremål, ofta arrangerade enligt olika teman, vilket gör ett besök givande även för den som inte är så insatt i islamisk konst.

Många passar på att uppleva öknen under sin resa till Qatar. Det kan vara nervpirrande att fara över sanddynerna i full fart, det är också vackert att se solnedgången från toppen av en sanddyn. För den som vill bada finns mindre stränder i anslutning till hotellen i Doha. Stadens bästa strand ligger vid hotellet Sharq Village. Doha har även fina golfbanor. Doha har ett stort utbud av restauranger från världens alla hörn. Nattlivet i Doha är stillsamt, men viss underhållning och nöjen finns på hotellen.

Fakta om att resa till Doha
Till Doha reser man med Ving på reguljära flygresor året runt. Det tar ca 6-7 timmar med direktflyg från Stockholm. Flyget landar på Hamad International Airport.

Klimat & väder
Dohas klimat karaktäriseras av mycket heta somrar och ljumma vintrar. Mest behagligt väder är det från oktober till april. Från maj till september är det inte ovanligt med temperaturer över 40 grader i kombination med hög luftfuktighet. Sommarmånaderna är generellt mycket torra, däremot händer det att det regnar enstaka dagar från december till april.

Ving erbjuder åtta hotell i Doha
Det är bland annat lyxiga och eleganta Sharq Village and Spa Hotel (VVVVV) som har ett avskilt läge vid den längsta och finaste stranden strax utanför Doha centrum, med utsikt över Persiska viken. Hotellet är uppbyggt som en traditionell by, där arabisk arkitektur varvas med moderna bekvämligheter.

Läckra Hilton Doha (VVVVV) ligger vid en privat strand i West Bay, Dohas diplomatkvarter. Här bor man nära shopping och sevärdheter längs strandpromenaden Doha Corniche. På hotellet finns restauranger och barer samt ett inbjudande poolområde med fantastisk utsikt över havet och med Dohas skyline i bakgrunden.

Radisson Blu Hotel Doha (VVVV) ligger perfekt i centrala Doha. Här bor man nära shopping och har sevärdheter som Museum of Islamic Art, Souq Waqif och MIA Park inom räckhåll. Till stadens affärscentrum, West Bay och till stranden är det en kortare resa med taxi. På hotellet finns två utomhuspooler och inte mindre än ett tjugotal restauranger och barer. Hotellets nattklubb är en av stadens mest besökta. För den som vill träna under semestern finns både tennis- och squashbana samt ett gym.

Läs mer om Vings resor till Doha här.

Foto från Doha, fotograf Claes Pellvik.

Prisexempel: Flyg t/r Stockholm – Doha med avresa 4/11, 2018. Boende på Hilton Doha, 4 nätter med del i dubbelrum inklusive frukost. Från 7.053,- per person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Jönköping Airport23.11.2020 14:06:49 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Jönköping Airport till Mallorca sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även två avgångar till Turkiet i Vings program från Jönköping.

Ving släpper sommarresor till Mallorca från Örebro Airport23.11.2020 11:05:16 CETPressmeddelande

Majoriteten av nästa sommars resor hos Ving är nu uppsläppta till försäljning. Och redan nu är det många som solsäkrar semestern med en resa utomlands. Ving kommer nu med det glädjande beskedet att det återigen blir möjligt att resa direkt från Örebro Airport till Mallorca under sommaren 2021. Förutom Mallorca finns även avgångar till Cypern och Rhodos i Vings program från Örebro.

Ving inför gratis covid-19 test för resenärer till Kanarieöarna4.11.2020 09:50:14 CETPressmeddelande

Smittalen på Kanarieöarna har haft en nedåtgående trend de senaste veckorna, men som en extra säkerhetsåtgärd, har myndigheterna nu infört krav på att man ska kunna visa upp ett negativt covid-19-test vid ankomst. Ett negativt testresultat krävs från den 13 november för gäster som bor på hotell eller turistanläggning. Ving kan nu i samarbete med Vaccina erbjuda ett gratis antigen-test, ett snabbtest som lever upp till myndigheternas krav, till alla kunder med en inbokad resa till Kanarieöarna under vintersäsongen.

Ving inför återbetalningsgaranti på 7 dagar samt ännu bättre villkor för av- och ombokning av resor23.10.2020 10:10:30 CESTPressmeddelande

Som enda svenska researrangör kan Ving nu garantera att kunder som avbokar eller får en inställd resa får tillbaka sina pengar inom 7 dagar. Sedan tidigare har Ving även förbättrat av- och ombokningsvillkoren där kunder bland annat har möjlighet att omboka sin charterresa ett obegränsat antal gånger fram till 30 dagar före avresa. Från och med idag har även möjligheten till avbokning kortats ned till 60 dagar före avresa.