Nyhet i fasta sortimentet: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay

I början av december lanserades ett nytt kvalitetsvin i Systembolagets fasta sortiment: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020. Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp Chiles fantastiska mångsidighet och kvalitet gällande växtplatser, mikroklimat och jordmån. Single Vineyard Chardonnay kommer från en utvald vingårdsdel i Casablanca Valley, bara sju kilometer från Stillahavskusten. Artikelnumret är 6522 och priset 119 kronor.

I början av december rullar ett pinfärskt vin ut på Systembolagets hyllor: Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020.Producenten är dock välbekant för de allra flesta vinkonsumenter. Cono Surs hållbarhetsarbete har gjort dem till en oerhört eftertraktad producent och de är idag Chiles näst största exporterande vinproducent. Cono Surs resa mot hållbarhet började med ambitionen att profilera sig inom kvalitet. Väldigt snart insåg de att absolut toppkvalitet kräver friska, välmående gårdar som kan ge de bästa druvorna år efter år.

Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp mångsidigheten och kvaliteten hos de olika växtplatser och mikroklimat som Chile kan erbjuda. Varje vin är därför från en specifik del av en enskild vingård. Cono Sur Single Vineyard Chardonnay 2020 görs på druvor från en del av den branta vingården El Centinela i Casablanca Valley, bara sju kilometer från Stillahavskusten. Den utvalda delen av vingården heter Block 5 Quebrada Alta. Den har kalkrik jordmån toppad med röd lera, som ger just den friska syra och tydliga mineralitet som kännetecknar riktigt bra viner av chardonnay.

Druvorna skördades för hand 23 mars tidigt på morgonen. Efter skörd kyltransporterades druvorna till vineriet i Chimbarongo. Väl på vineriet avstjälkades druvorna och sorterades för hand innan pressning. 20 procent av vinet fick jäsa på små franska ekfat, där det fick vila tillsammans med sin jästfällning i ett halvår. Genom att sammanföra detta vin med 80 procent ståltankslagrat vin har vinmakaren Matías Ríos skapat ett vin med frisk och generös frukt, som tydligt får spegla sitt svala ursprung. De burgundiska ekfaten fördjupas vinets komplexitet och resultatet är en chardonnay av klassiskt snitt som är perfekt att njuta till fisk och skaldjur, eller på egen hand.

Casablanca ligger nära kusten, nordväst om huvudstaden Santiago i regionen Aconcagua. Vingården El Centinela ligger 300–400 meter över havet och kyls ned av närheten till havet där Humboltströmmen sänker temperaturen och ger morgondimma över vingårdarna.

Alk.halt: 13,5% vol. | Volym: 750 ml

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.