Nyhet i fasta sortimentet: Don David Red Blend, en tvålitersbox från Salta i Argentina

Den 1 mars lanseras Don David Red Blend tvålitersbox i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är en blend på druvorna bonarda, tannat, cabernet sauvignon och malbec. Druvorna plockas på svindlande 2 000 meters höjd i bergsregionen Salta i norra Argentina. Don David Red Blend 2020 har artikelnummer 2364-07 och kostar 199 kronor.

Vinet kommer ifrån Calchaqui Valley, som är Argentinas nordligaste vindistrikt och ligger i bergsregionen Salta. Druvorna plockas på svindlande 2 000 meters höjd i Andernas sluttningar. Här får druvorna heta, soldränkta dagar och kyliga nätter, vilket resulterar i en generös fruktkoncentration i kombination med en frisk syra. Bonardatannatcabernet sauvignon och malbec är den spännande druvblandningen som tillsammans får ge uttryck för regionens karaktäristiska intensitet och fräschör.

Druvorna kommer ifrån vingårdarna Cafayate, 1700 meter över havet och Chanãr Punco, 2 000 meter över havet. Efter manuell skörd, avstjälkning och pressning kylmacereras druvorna innan alkoholjäsning med ytterligare skalkontakt i cirka 20 dagar. Vinmakaren Alejandro Pepa använder sig av såväl rostfria ståltankar som gamla cementtankar. Han låter 70 % av vinet lagras på gamla franska ekfat i nio månader innan det blandas med 30 ofatat vin.

Vinet har en intensiv doft av mörka bär, viol, örter och fat. Smaken är medelfyllig av mörka bär och örter, med en balanserad ekfatston och markerade tanniner. Den långa eftersmaken drivs av den för ursprunget karaktäristiska friskheten.

Passar bäst till grillade rätter av nöt- eller lammkött, men är även utmärkt till pasta med tomatsås, pizza och som rent sällskapsvin.

Producenten El Esteco var en av pionjärerna i Calchaqui Valley när bröderna David och Salvador Michel grundade vineriet år 1892. Don David är idag en mytomspunnen man som betydde mycket för orten, och har därför gett namn till en serie viner som är en av Argentinas mest kända. Vineriet ingår sedan 2006 i Grupo Penaflor, och har sedan dess fokuserat på att renodla det unika uttryck som finns i regionen. Som en av de mest betydande arbetsgivarna i Cafayate beslutade de år 2018 att fairtrade-certifiera hela verksamheten, inklusive 500 hektar vingårdar, för att göra den arbetande ortsbefolkningen delaktiga i utvecklingen av denna avlägsna landsände

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CET | Pressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.