Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Nu lanserar Arla en helt ny familj magra hårdostar som gör det lätt att fylla på med näring och energi utan att kompromissa med smaken. Det finns tre olika varianter: Mild & Syrlig (10% fett, 32% protein), Mild & Fyllig (17% fett, 29% protein) samt Mild & Krämig (17% fett, 29% protein) där samtliga finns som på bit á 310 gram och de senare två finns även i färdigskivat format á 150 gram. Ostarna är rika på protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är nyckelhålsmärkta. De praktiska mindre förpackningarna gör att de passar både små och stora hushåll. Ostarna är producerade i Götene och gjorda på 100% svensk mjölk.

Arlas naturligt näringsrika ostar är din vän i vardagen och gör det både lätt och gott att addera näring och protein till dina favoriträtter - oavsett om det är till frukost, lunch eller middag. Ostarna går självklart att använda som pålägg till din frukostmacka men är även perfekta att riva över pasta och tacos, skäras i kuber för att toppa sallader och soppor eller varför inte skurna som stavar för ett mättande och gott tillbehör i matlådan. Ostarna passar även bra som ett näringsrikt mellanmål; en skiva (15 gram) av osten med 10% fetthalt innehåller nästan lika mycket protein som ett ägg.

"Magra ostar är ett fantastiskt livsmedel som lyckas kombinera god smak med ett högt närings- och proteininnehåll, detta vill vi verkligen lyfta med dessa nyheter. Då vi minskat fetthalten i ostarna ökar mängden protein, vitamin B12 och zink helt naturligt, utan några tillsatser. Att ostarna går att variera gör att det blir lätt, roligt och gott att få i sig näring i vardagen", säger Thomas Perrotton, Brand Manager Arla Ost, Arla Foods.

Pris och tillgänglighet

Arla Mild & Syrlig är en ost med lätt syrlig smak och fylligt tuggmotstånd.

Rek pris ost i bit á 310 gram: 36,90 kr

Arla Mild & Fyllig är en ost med mild och fyllig smak och fast konsistens.

Rek pris färdigskivad á 150 gram: 25,90 kr

Arla Mild & Krämig är en ost med mild och krämig smak och smidig konsistens.

Rek pris färdigskivad á 150 gram: 25,90 kr

Samtliga ostar finns i butik från vecka 39.

För mer information och produktprover, kontakta:
Rafaela Hall, Projektledare och PR-konsult, Prat PR
Tel: 072-142 98 69, rafaela.hall@prat.se

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Perrotton, Brand Manager Arla Ost, Arla Foods
Tel: 070-815 57 17, thper1@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?