Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Nu lanserar Arla en helt ny familj magra hårdostar som gör det lätt att fylla på med näring och energi utan att kompromissa med smaken. Det finns tre olika varianter: Mild & Syrlig (10% fett, 32% protein), Mild & Fyllig (17% fett, 29% protein) samt Mild & Krämig (17% fett, 29% protein) där samtliga finns som på bit á 310 gram och de senare två finns även i färdigskivat format á 150 gram. Ostarna är rika på protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är nyckelhålsmärkta. De praktiska mindre förpackningarna gör att de passar både små och stora hushåll. Ostarna är producerade i Götene och gjorda på 100% svensk mjölk.

Arlas naturligt näringsrika ostar är din vän i vardagen och gör det både lätt och gott att addera näring och protein till dina favoriträtter - oavsett om det är till frukost, lunch eller middag. Ostarna går självklart att använda som pålägg till din frukostmacka men är även perfekta att riva över pasta och tacos, skäras i kuber för att toppa sallader och soppor eller varför inte skurna som stavar för ett mättande och gott tillbehör i matlådan. Ostarna passar även bra som ett näringsrikt mellanmål; en skiva (15 gram) av osten med 10% fetthalt innehåller nästan lika mycket protein som ett ägg.

"Magra ostar är ett fantastiskt livsmedel som lyckas kombinera god smak med ett högt närings- och proteininnehåll, detta vill vi verkligen lyfta med dessa nyheter. Då vi minskat fetthalten i ostarna ökar mängden protein, vitamin B12 och zink helt naturligt, utan några tillsatser. Att ostarna går att variera gör att det blir lätt, roligt och gott att få i sig näring i vardagen", säger Thomas Perrotton, Brand Manager Arla Ost, Arla Foods.

Pris och tillgänglighet

Arla Mild & Syrlig är en ost med lätt syrlig smak och fylligt tuggmotstånd.

Rek pris ost i bit á 310 gram: 36,90 kr

Arla Mild & Fyllig är en ost med mild och fyllig smak och fast konsistens.

Rek pris färdigskivad á 150 gram: 25,90 kr

Arla Mild & Krämig är en ost med mild och krämig smak och smidig konsistens.

Rek pris färdigskivad á 150 gram: 25,90 kr

Samtliga ostar finns i butik från vecka 39.

För mer information och produktprover, kontakta:
Rafaela Hall, Projektledare och PR-konsult, Prat PR
Tel: 072-142 98 69, rafaela.hall@prat.se

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Perrotton, Brand Manager Arla Ost, Arla Foods
Tel: 070-815 57 17, thper1@arlafoods.com

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter

I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.