Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Trapiches chefsvinmakare Daniel Pi har ett uttalat mål: att göra världens bästa malbecviner. Druvan malbec har onekligen satt Argentina på kartan över vinproducerande länder. Mestadels handlar det om kraftfulla rödviner som lämpar sig till saftiga biffar, men med serien Pure ville Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Det ofatade rödvinet Pure Malbec fick snabbt ett syskon i Pure Rosé. Nu lanseras rosévinet i Systembolagets tillfälliga sortiment den 25 maj. Det här fruktdrivna rosévinet på 100 % malbec passar utmärkt som sällskapsvin, men har även kraft nog att ta sig an grillad fisk, kyckling och grönsaker i vårsolen.

Druvorna har växt i vingården Los Árboles i Valle de Uco Mendoza, som ligger 870 – 1330 meter över havet med alluvial jordmån. Skörden skedde för hand tidigt på morgon i mars 2020. Druvorna avstjälkades och kylmacererades i sex timmar vid 10 graderJäsningen av självavrunnen och lätt pressad must skedde vid 16 grader med hjälp av utvald jäst, i cirka 14 dagar. Vinet genomgick ingen malolaktisk jäsning, men klarades och filtrerades innan buteljering.

Trapiche grundades 1883 av Don Tiburcio Benegas, i den argentinska provinsen Mendoza. Den ursprungliga egendomen namngavs till El Trapiche. Successivt utökades vingårdarna, för att idag omfatta drygt 1 500 hektar. Vingårdarna ligger i olika lägen i Maipú, Luján de Cuyo, Santa Rosa och San Martín. Sedan år 2002 är Daniel Pi chefs vinmakare på Trapiche. Hans uttalade mål är att göra världens bästa malbecviner.

Pure Malbec, BS 75535, 109kr

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.