Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Trapiches chefsvinmakare Daniel Pi har ett uttalat mål: att göra världens bästa malbecviner. Druvan malbec har onekligen satt Argentina på kartan över vinproducerande länder. Mestadels handlar det om kraftfulla rödviner som lämpar sig till saftiga biffar, men med serien Pure ville Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Det ofatade rödvinet Pure Malbec fick snabbt ett syskon i Pure Rosé. Nu lanseras rosévinet i Systembolagets tillfälliga sortiment den 25 maj. Det här fruktdrivna rosévinet på 100 % malbec passar utmärkt som sällskapsvin, men har även kraft nog att ta sig an grillad fisk, kyckling och grönsaker i vårsolen.

Druvorna har växt i vingården Los Árboles i Valle de Uco Mendoza, som ligger 870 – 1330 meter över havet med alluvial jordmån. Skörden skedde för hand tidigt på morgon i mars 2020. Druvorna avstjälkades och kylmacererades i sex timmar vid 10 graderJäsningen av självavrunnen och lätt pressad must skedde vid 16 grader med hjälp av utvald jäst, i cirka 14 dagar. Vinet genomgick ingen malolaktisk jäsning, men klarades och filtrerades innan buteljering.

Trapiche grundades 1883 av Don Tiburcio Benegas, i den argentinska provinsen Mendoza. Den ursprungliga egendomen namngavs till El Trapiche. Successivt utökades vingårdarna, för att idag omfatta drygt 1 500 hektar. Vingårdarna ligger i olika lägen i Maipú, Luján de Cuyo, Santa Rosa och San Martín. Sedan år 2002 är Daniel Pi chefs vinmakare på Trapiche. Hans uttalade mål är att göra världens bästa malbecviner.

Pure Malbec, BS 75535, 109kr

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.