Nyhet! Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic på Box!

Vårt nya vin Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic från italienska vinproducenten Pasqua är en hyllning till italienarnas inre själ. Italien kan symboliseras i handgesten Mucchietto, En handgest «par excellence» helt enkelt!​ Systembolagets artikelnummer 50292 och Pris 279 kr.

Vi italienare överdriver det mesta. Vi gestikulerar, pratar högt och använder många ord för att säga en sak. Det är vårt sätt att älska livet! Vårt italienska ”dolce vita” - säger Riccardo Pasqua. En gest som ”Mucchietto” representerar en unik kod, som bara är så italiensk man kan vara.

Vi ville ha en italiensk symbol på vårt nya vin, en som är okonventionell och kontroversiell, eftersom den italienska vägen inte behöver förlita sig på stereotyper och klichéer. Detta italienska sätt att vara undgår definition, det är något som alla försöker replikera och ändå föblir ouppnåeligt. Det ursprungliga sättet kan bara vara vårt. Det kan bara vara italienskt.

Pasqua Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic, 3 L BIB

Pasqua Mucchietto Vino Rosso har en mörkröd, tät färg. Doften är generös och varm med fin kryddighet med en touch av vanilj och en frisk ton av solmogna hallon och björnbär. Smaken är medelfyllig och välbalanserad med fin kryddighet och en liten fruktsötma. De balanserade tanninerna ger en viss stramhet och strukturBärfrukten är generös och mogen med toner av körsbär och mörka plommon. Trevlig, lång mjuk avslutning med kryddor, körsbärskärnor och liten vaniljton.

Pasqua Muchietto är som en dröm till svamprisotto, en krämig lasagne eller en pizza med valfri topping. Gillar man lagrade hårdostar är detta en perfekt kombination. Vinet fungerar även utmärkt på egen hand!

Druvorna skördas i september, pressas och jäser i rostfria ståltankar. Vinet är en mix av röda druvor, där merparten utgörs av bland annat cabernet sauvignon. Jäsningen sker vid ca 24°-25° C i 10 dagar, med frekvent remontage för att extrahera färg och tanniner. Efter den malolaktiska jäsningen lagras 10% av cabernet sauvignonvinet separat i ekfat under 6 – 7 månader. Resterande 90 % av vinet lagras i ståltankar. De färdiga vinerna blandas och lagras några månader på tank innan tappning sker.

Pasqua Vigneti e Cantine grundades år 1925 av två bröder med ursprung från Apulien. Efter att ha sålt vin i några år bestämde de sig för att köpa mark utanför Verona i Veneto och startade upp vingård och produktion. Idag är det tredje generationen Pasqua som driver företaget framåt med Riccardo, Alessandro, Cecilia and Giovanni i spetsen. Pasqua Vigneti e Cantines har sedan dess utökat sina ägor med vingårdar i Apulien och på Sicilien och levererar idag vin till över 50 länder.

Alkoholhalt: 13 % vol. | Art.nr: 50292 | Volym: 3000 ml | Pris 279kr

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.