Nyhet! Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic på Box!

Vårt nya vin Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic från italienska vinproducenten Pasqua är en hyllning till italienarnas inre själ. Italien kan symboliseras i handgesten Mucchietto, En handgest «par excellence» helt enkelt!​ Systembolagets artikelnummer 50292 och Pris 279 kr.

Vi italienare överdriver det mesta. Vi gestikulerar, pratar högt och använder många ord för att säga en sak. Det är vårt sätt att älska livet! Vårt italienska ”dolce vita” - säger Riccardo Pasqua. En gest som ”Mucchietto” representerar en unik kod, som bara är så italiensk man kan vara.

Vi ville ha en italiensk symbol på vårt nya vin, en som är okonventionell och kontroversiell, eftersom den italienska vägen inte behöver förlita sig på stereotyper och klichéer. Detta italienska sätt att vara undgår definition, det är något som alla försöker replikera och ändå föblir ouppnåeligt. Det ursprungliga sättet kan bara vara vårt. Det kan bara vara italienskt.

Pasqua Mucchietto Vino Rosso Italiano Organic, 3 L BIB

Pasqua Mucchietto Vino Rosso har en mörkröd, tät färg. Doften är generös och varm med fin kryddighet med en touch av vanilj och en frisk ton av solmogna hallon och björnbär. Smaken är medelfyllig och välbalanserad med fin kryddighet och en liten fruktsötma. De balanserade tanninerna ger en viss stramhet och strukturBärfrukten är generös och mogen med toner av körsbär och mörka plommon. Trevlig, lång mjuk avslutning med kryddor, körsbärskärnor och liten vaniljton.

Pasqua Muchietto är som en dröm till svamprisotto, en krämig lasagne eller en pizza med valfri topping. Gillar man lagrade hårdostar är detta en perfekt kombination. Vinet fungerar även utmärkt på egen hand!

Druvorna skördas i september, pressas och jäser i rostfria ståltankar. Vinet är en mix av röda druvor, där merparten utgörs av bland annat cabernet sauvignon. Jäsningen sker vid ca 24°-25° C i 10 dagar, med frekvent remontage för att extrahera färg och tanniner. Efter den malolaktiska jäsningen lagras 10% av cabernet sauvignonvinet separat i ekfat under 6 – 7 månader. Resterande 90 % av vinet lagras i ståltankar. De färdiga vinerna blandas och lagras några månader på tank innan tappning sker.

Pasqua Vigneti e Cantine grundades år 1925 av två bröder med ursprung från Apulien. Efter att ha sålt vin i några år bestämde de sig för att köpa mark utanför Verona i Veneto och startade upp vingård och produktion. Idag är det tredje generationen Pasqua som driver företaget framåt med Riccardo, Alessandro, Cecilia and Giovanni i spetsen. Pasqua Vigneti e Cantines har sedan dess utökat sina ägor med vingårdar i Apulien och på Sicilien och levererar idag vin till över 50 länder.

Alkoholhalt: 13 % vol. | Art.nr: 50292 | Volym: 3000 ml | Pris 279kr

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CETPressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.