Nyhet! Ving lanserar Samos sommaren 2023

Nästa sommar utökar Ving Greklandsutbudet med Samos, en charmig pittoresk ö i Egeiska havet som erbjuder allt det bästa av en solsemester. Samos är en populär nyhet för den som längtar efter grekisk småskalighet, natursköna omgivningar och vackra stränder. Till Samos flyger Ving direktcharter från Arlanda, med start den 13 maj 2023.

Samos, fotograf Matina Tsogas, Ving

Samos, som med all rätt brukar kallas den gröna ön, är fyllt med historiska byar och charmiga orter där den genuina stämningen lever kvar. På Samos finns det gott om shopping, marknader, restauranger och traditionella tavernor, som tack vare närheten till den turkiska kusten har matinfluenser från både Grekland och Turkiet på menyn. Samos är vida känt för sina vackra stränder och badvikar – flera av dem prisbelönta för sitt rena och kristallklara vatten.

Det är över ett decennium sedan vi hade resor till Samos, därför känns det väldigt roligt att vi återigen kan erbjuda våra kunder en nygammal favorit i Grekland nästa sommar. Samos är ett perfekt resmål för alla Greklandsfantaster som vill njuta av härliga bad, vackra omgivningar och pittoreska byar, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Ön med många möjligheter
Samos har utflyktsmål för resenärer i alla åldrar. På nära avstånd finns flera spännande aktiviteter för naturälskare som vill vandra och utforska höga bergsmassiv, djupa dalar, slätter och olivlundar. Det finns också gott om mer fartfyllda aktiviteter som cykling, vattenskidor och dykning. För den kulturellt och historiskt intresserade finns det en rad spännande sevärdheter och spektakulära utgrävningar, inte minst templet Heraion och orten Pythagorion, som med alla de arkeologiska fynd som har hittats på platsen finns med på Unescos världsarvslista.

Vings resor till Samos
Ving erbjuder ett brett utbud av hotell i trivsamma Pythagorion, på Samos södra kust bara några kilometer från flygplatsen. I hotellutbudet finns allt från lyxhotell till små och mysiga, ofta familjedrivna anläggningar. Hotellen är centralt belägna med närhet till både strand, shopping och restauranger. Till Samos flyger Ving charter med SAS från Arlanda, med start den 13 maj och därefter varje lördag till och med den 30 september 2023.

Samos, fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.