Nyheter från Skansens trädgårdar

Skansens trädgårdar innehåller ett prunkande överflöd av både gamla trädgårdsväxter, köksodlingar, bärbuskar, rosor, sällsynta ogräs och mycket annat som är botaniskt intressant. Här finns också kolonilotter, växthusen med utställningar och stadsodling. I år bjuder trädgårdsmästarna på några nyheter.

Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.

Trädgårdsprat
Skansens trädgårdsmästare pratar om trädgård. Temat kan handla om  t ex Örtagården, odlingen av gråärtor eller tobak och rabarber. De infaller klockan 14.00 varje onsdag med start 14 juni och pågår fram till 30 augusti. Information om vad som är onsdagens tema kommer att finnas på hemsidans kalendarium och på en skylt i Huvudingången.

Trendiga gråärter
I Möjligheternas trädgård odlas gråärter och i stadsodlingen nedanför Möjligheternas trädgård växer det vertikalt i en vägghängd odling. Här kan stadsbor och balkongodlare få många tips för sina gröna ytor.

Picknick på lilla ön
Nytt för i år är också att det finns en ny picknick-plats på Offerholmen, den lilla ön i dammen bakom Fiskrökeriet och Bollnäsgrillen, mitt på Skansen.

Skansens egna äpple
Skansenäpplet som hittades förra hösten på en avsats över Spegeldammen har nu blivit ympat på ett antal grundstammar så i framtiden kommer det att finnas Skansenäppelträd. När det är möjligt ska dessa gå att köpa också  men det tar ett antal år för dem att växa till sig så fram tills dess hålls istället kurser i beskärning och ympning mm. Se mer info på Skansens kursverksamhet.

Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.
Flagghissande på kolonilotten. Raising the flag in the allotment. Foto: Marie Andersson.