Nyheter från Skansens trädgårdar

Skansens trädgårdar innehåller ett prunkande överflöd av både gamla trädgårdsväxter, köksodlingar, bärbuskar, rosor, sällsynta ogräs och mycket annat som är botaniskt intressant. Här finns också kolonilotter, växthusen med utställningar och stadsodling. I år bjuder trädgårdsmästarna på några nyheter.

Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.

Trädgårdsprat
Skansens trädgårdsmästare pratar om trädgård. Temat kan handla om  t ex Örtagården, odlingen av gråärtor eller tobak och rabarber. De infaller klockan 14.00 varje onsdag med start 14 juni och pågår fram till 30 augusti. Information om vad som är onsdagens tema kommer att finnas på hemsidans kalendarium och på en skylt i Huvudingången.

Trendiga gråärter
I Möjligheternas trädgård odlas gråärter och i stadsodlingen nedanför Möjligheternas trädgård växer det vertikalt i en vägghängd odling. Här kan stadsbor och balkongodlare få många tips för sina gröna ytor.

Picknick på lilla ön
Nytt för i år är också att det finns en ny picknick-plats på Offerholmen, den lilla ön i dammen bakom Fiskrökeriet och Bollnäsgrillen, mitt på Skansen.

Skansens egna äpple
Skansenäpplet som hittades förra hösten på en avsats över Spegeldammen har nu blivit ympat på ett antal grundstammar så i framtiden kommer det att finnas Skansenäppelträd. När det är möjligt ska dessa gå att köpa också  men det tar ett antal år för dem att växa till sig så fram tills dess hålls istället kurser i beskärning och ympning mm. Se mer info på Skansens kursverksamhet.

Jätteärt. Foto: Agneta Magnusson.
Flagghissande på kolonilotten. Raising the flag in the allotment. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.