Nyheter, thrillers och deckare vinnare av tv-året hos Allente

"Vi såg en enorm tillväxt i tittartalen under förra året; folk vände sig till tv:n för att bli både informerade och underhållna. Att det är TV4 och SVT som utmärker sig som de mest populära kanalerna på Allentes plattformar hänger nog ihop med vår önskan om att få nyheter och information under ett år då vi alla kände osäkerhet på grund av den pågående pandemin", säger Mahmoud Mustapha, Chief Commercial & Marketing Officer hos Allente.

Thrillers och deckare de stora vinnarna

Samtidigt som nyheter var en viktig drivkraft för de höga tittartalen, var det thrillers och deckare som prioriterades när svenskarna bänkade sig framför tv:n. Hamilton, Bäckström och realityserien Wahlgrens värld var de stora tittarfavoriterna under 2020. Också Rebecka Martinsson, Tunn is och Morden i Sandhamn drog tittare till Allente.

"Även om Wahlgrens värld var en favorit bland många, ser vi genomgående att det var thrillers och deckare våra tittare föredrog när de inte tittade på nyheter. I ett så allvarstyngt år som 2020 var det nog många som kände behovet av att kunna slappna av med bra underhållning mellan varven. Topplistan domineras av en del kända serier, men vi ser också att listan präglas av att det hela tiden produceras ny, bra svensk underhållning som blir populär bland tittarna", säger Mahmoud Mustapha.

Lokalt innehåll mest populärt

Data från 2020 visar att det för Allentes kunder särskilt är de nationella serierna som är populära. När nordborna får välja mellan att konsumera underhållning skapad i det egna landet eller internationella produktioner, fallet valet oftast på innehåll producerat i det egna landet.

"Att våra tittare väljer lokalt innehåll ser jag som ett gott tecken. På många sätt är det ett bevis på att det årligen rullas ut nya produktioner som håller hög nivå både här i Sverige och i resten av Norden. Det lovar gott för framtiden för nordisk film och tv", säger Mahmoud Mustapha.

Disney+ gjorde starkt intåg i Sverige

Allentes kunder har också tillgång till olika tredjepartsappar som kan användas direkt i den Android-baserade TV-lösning bolaget erbjuder.

I Sverige var det strömningsgiganten Netflix som var den mest populära plattformen för strömmat innehåll för Allentes kunder. På andraplats låg SVT Play, och på god tredjeplats Viaplay.

"Strömning är synonymt med den moderna tv-vardagen. För vår del har det varit viktigt att sätta samman ett komplett tv-erbjudande för våra kunder, där man kan se vad man vill – på sina egna premisser. Vi opererar på en marknad som är i konstant förändring, med den bestående faktorn att kvalitetsunderhållning är och förblir viktigt. Vi ser att kombinationen av vanliga tv-kanaler och strömningstjänster är populärt bland våra kunder. Det gör oss väldigt motiverade att gasa på och jobba hårt för att forma framtidens tv-vardag", säger Mahmoud Mustapha.

Allentes siffror från 2020 visar att en av nykomlingarna på strömningsmarknaden, Disney+, på kort tid har tagit en position i Sverige. I sista kvartalet 2020 var Disney en av de strömningstjänster som hade flest unika användare på Allentes plattformar.

"Det är väldigt intressant att se att de – i alla fall bland våra kunder – tog en så stark position på så kort tid. Strömningsmarknaden har många aktörer, så det är en hård kamp om tittarnas uppmärksamhet. Det är inte otänkbart att Disneys katalog av julklassiker hade en ganska stark attraktionskraft på svenskar som ville komma i julstämning", säger Mahmoud Mustapha.

Allente är en nordisk TV-distributör som erbjuder TV-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till 1,2 miljoner kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.