Odette Sweden

Nyhetsbrev juni 2018

Äntligen, så står semestern för dörren, sommar har det ju varit länge! Sen sist har vi inom Odette Sweden bl.a. haft en workshop kring digitalisering. Workshopen blev mycket uppskattad. Speciellt intressant var det att ta del av KGH-Customs’ Brexit- och digitaliserings-presentationer, men vi hade även intressanta presentationer och diskussioner kring Volvos nya fakturaspecifikation, Scanias GTL-implementeringsplaner samt om det är möjligt att jobba på ett enklare sätt med digitaliseringen.

Chalmers, tillsammans med Meridion planerar ett fortsättningsprojekt för FAI där Odette samt några av Odettes medlemsföretag kommer att delta.

Internationellt så löper projekten på enligt plan och innan midsommar samlades både den internationella styrelsen samt den tekniska kommittén i London.

Status för de internationella projekten kan ni läsa om längre ner i brevet.

Med det önskar jag er en fortsatt solig sommar och trevlig semester!

Hälsningar Ingrid

Pågående aktiviteter Odette Sweden:

NAF
OEM-marknadsplatsgruppen har diskuterat meddelande-versioner och tagit beslut kring vilka versioner som skall fasas ut. Innan vi går vidare i diskussionen kring en gemensam implementeringsprocess, så gör AB Volvo en djupare analys av vad de och leverantörerna upplever som problem. Chalmers har ansökt om finansiering från FFI för ett projekt kring leveransplaner och informationskvalitet (bygger på FAI). Odette samt flera av Odettes medlemsföretag kommer att medverka (under förutsättning att vi får ja på finansierings-förfrågan). Nästa NAF-forums möte som blir den 28:e augusti.

TC
Förutom önskade ändringar i inventeringsrapporten (för godkännande i Odette International TC), så har gruppen diskuterat hur de kan hjälpa OEM-marknadsgruppen med input till en gemensam implementerings-process, dvs. vad några av IT-företagen upplever som problem hos leverantörerna. På varje TC-möte har vi också en presentation från någon av deltagarna kring ett ämne av intresse. På senaste möte presenterade Michael Bogren, Encode från sitt besök i Volvo Cars fabrik i Charleston.

PLM
Senaste workshop genomfördes den 22:e maj hos AB Volvo. Förutom avrapportering från arbetsgrupperna diskuterade vi vad som är på gång inom PLM-området samt nya fokus-områden för arbetsgrupperna. Nästa workshop blir den 18:e oktober hos Volvo Cars, Göteborg.

Kurser:

Höstens kurstillfällen för MMOG/LE blir den 18:e oktober, för EDI den 24:e oktober och för OFTP2 den 25:e oktober. Vi testar samtidigt nya kurslokaler och har valt Centralen konferens för detta. Klicka på respektive kurs för att se inbjudan. Det går även bra att anmäla sig via hemsidan. Anmälningsfrist är 1 månad innan varje kurstillfälle.

Pågående aktiviteter Odette International:

OdetteSecure:
Konsolidering av Odette OSCAR och Odette CA till en enda webtjänst är nu klar. Den nya tjänsten som heter OdetteSecure lanserades helgen den 23-24 juni.

MMOG/LE - Nytt verktyg (Version 4): Utvecklingen är klar och lanseringen sker i mitten av juli. Odette kommer att ta fram ett kommunikationspaket samt ha en demonstration på Odette konferensen.

MMOG/LE – Uppgradering till version 5: Arbetet med att utveckla version 5 pågår. Har kommit överens om de viktigaste förbättringsområdena som beredskapsplaner, kundkommunikation, leverantörsledning från urval / utveckling till övervakning, riskbaserat tänkande med en översyn av kapitel 2.5, anpassning till IATF 16949: 2016, samt fler krav på IT / IS-integration inom SC. En liten grupp tittar på katalogdefinitionerna samt analyserar inkomna ändringsförslag mer i detalj. Nästa steg blir inlämning till de nationell organisationerna för eventuella kommentarer. Lansering planeras till i början av 2019.

Empty Packaging projektet, del 2 (meddelandespecifikationerna): Arbetet är nu slutfört och publicering beräknas ske under hösten.

GTL-implementering:
Faurecia testar den nya godsflaggan, Nissan planerar att implementera i USA, VW rullar ut och Scania har initierat ett projekt för implementering. Även AB Volvo och Volvo Cars har börjat diskutera GTL’en, men har inte tagit några beslut kring implementering än.

eInvoicing:
En workshop genomfördes i samband med Odette International TC-mötet i London 14-15 juni. Det beslutades att gemensamt ta fram guidelines kring Invoice, EU-norm 16931. VDA har dokument klara för diskussion i en kommande workshop.

För att se det här innehållet från mb.cision.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Nya projekt Odette International:

Track and Trace:
Projektavslut enligt plan till hösten. Dokumentationsarbetet har påbörjats.

Leveranser:
- Del 1: EPCIS – Användningen av Automotive Business Vocabulary (ABV) => i mitten av juli 2018
- Del 2: EPCIS Event => i mitten av juli 2018
- Del 3: Processbeskrivning och händelser:
•Processsteg: EPCIS-händelser och EDI-meddelanden => slutet av juli
•Processvisualisering - beroendet => slutet av juli
•EDI-meddelanden / referens till Odette-rekommendationer
•XSD (struktur och innehåll) => mitten av september

Telematics Standardisation:
Odette deltar i 2 av projektets 5 arbetsgrupper. Senaste möte var 21/3.

Next generation packaging
Odette Sweden har tillsammans med AB Volvo tagit fram ett direkt som nu har omarbetats enligt synpunkter från GALIA och VDA. Planen är att kunna ha ett web-möte under Q3 för att undersöka intresset för projektet.

Odette 2018 Konferens
Årets Odette-konferens äger rum den 12-13 november 2018 i Lille, Frankrike. Programmet är så gott som klart och det går bra att anmäla sig redan nu.
För mer info och registrering, använd följande länk.

Odette Sweden

08-700 41 00https://www.odette.se/

Odette Sweden är ett medlemsfinansierat samarbetsorgan med de svenska fordonstillverkarna som viktigaste intressenter. Verksamheten drivs inom Odette Sweden AB, ett av BIL Sweden helägt bolag. Odette Sweden arbetar med att, genom internationellt samarbete, få fram gemensamma standarder för fordonstillverkarna och dess leverantörer inom följande områden:

- e-Business
- Automatisk Identifiering
- Logistikutveckling
- Produktdatakommunikation

Följ Odette Sweden

Senaste pressmeddelandena från Odette Sweden

Newsletter October 202016.10.2020 11:19:00 CEST | Press release

Dear friends and colleagues!I hope you are all safe and healthy! We’re still in the middle of the Covid-19 crisis and even though life in some respects seems to be slowly returning to normal, there’s still a big uncertainty in other areas. We had plans to meet for an Odette International TC (TG) meeting in London on September 17-18 but due to uncertainty on safety and quarantine regulations, also this meeting had to be digitalized. However, good meeting with interesting topics and many steps forward for current and coming projects. Brief report to be found below. In Odette Sweden, we also continue to work from mainly from home and most meetings and activities are digital until we know it’s safe to meet. However, I believe we are getting better and more efficient in digital meetings and generally, we are not losing pace in projects. Activities that requires F2F are however postponed until we know better! On September 21st, we kicked off the Blockchain project however, since we have an o

Odette newsletter June 202016.6.2020 13:31:00 CEST | Pressmeddelande