Nyhetsbyrån SPT och TT Nyhetsbyrån i samarbete om teknik och innehåll

Nyhetsbyråerna SPT i Finland och TT i Sverige inleder ett samarbete som utvecklar nyhetsförmedlingen i båda länderna.

Anna Back. Foto: SPT

Nyhetsbyrån SPT har ingått ett avtal med TT om en teknisk plattform för produktion och distribution av texter, bilder, videor samt olika former av digital journalistik och digitalt innehåll.

Avtalet omfattar utvecklingen av en anpassad plattform, digitala medielösningar, kundhantering, licenshantering och tekniskt stöd. I avtalet ingår också en del av TT:s materialflöde.

Genom samarbetsavtalet får SPT tillgång till ett stabilt arbetsflöde och en färdig struktur för leverans till nuvarande och nya kunder. I avtalet ingår också vidareförmedling av SPT:s material till andra kunder i Norden. Det här ger möjlighet till en bredare kundstock för SPT, vilket byrån eftersträvar både i Finland och de nordiska länderna.

– Avtalet med TT gör att SPT kan koncentrera sig på att producera innehåll i en beprövad lösning som har tusentals användare. TT satsar mycket på att utveckla digitala lösningar och det här kommer att synas i SPT:s produktion, säger chefredaktör Anna Back.

– Eftersom mediehusen bakom SPT – HSS Media och KSF Media – redan är kunder hos TT är det naturligt att utveckla och fördjupa samarbetet. Det här kommer att gynna läsarna, säger Back.

– TT har en långvarig relation med de svenskspråkiga tidningarna inom KSF Media och HSS Media. Det nya samarbetet med deras gemensamma byrå SPT går helt i linje med TT:s långsiktiga strävan att jobba närmare kunderna när det gäller tekniska lösningar, produktion och redaktionellt innehåll, säger Göran Westin, senior redaktionell affärsutvecklare på TT Nyhetsbyrån.

Avtalet träder i kraft 1 november 2017, samma dag som nyhetsbyrån SPT inleder sin verksamhet. Rekrytering av byråns anställda pågår som bäst för att hitta den bästa mixen av kompetenser och ansvarsområden.

SPT har verkat i ett mindre format sedan 1970-talet och är från 2013 ett aktiebolag ägt av mediernas samarbetsorganisation Svensk Presstjänst.

Chefredaktör Anna Back, Nyhetsbyrån SPT. Tel: +358 500 549680
Göran Westin, senior redaktionell affärsutvecklare, TT Nyhetsbyrån. Tel: +46 70 575 74 57

Anna Back. Foto: SPT
Göran Westin. Foto: Henrik Montgomery/TT

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b