Nyhetsmedierna kan förlora varannan annonskrona under coronakrisen
– Svenska nyhetsmedier befinner sig i en mycket utsatt situation. Bland allmänheten finns ett stort intresse för trovärdig och relevant rapportering om pandemins effekter lokalt, nationellt och internationellt. Och att svara på det behovet kräver betydande resurser. Samtidigt pressas redaktionerna av snabbt minskade annonsintäkter. Intäkter som i vanliga fall används för att betala för den journalistik som just nu efterfrågas av väldigt många, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige.
– Vår lokala nyhetsjournalistik går på högvarv och läsarna strömmar till våra nyhetssajter och läser våra printprodukter. Samtidigt ser vi att hela branscher försvunnit som annonsörer, som resor, nöje och platsannonser – listan kan göras ännu längre. I måndagens tryckta utgåva av Nya Wermlands-Tidningen hade vi totalt fem annonser från företag. Det understryker allvaret i situationen, säger Victoria Svanberg, ordförande TU och delägare i NWT-koncernen.
Enkäten genomfördes via webben den 26-27 mars 2020 bland tretton av Sveriges största mediehus. Elva mediehus som ger ut tryckta och digitala storstads-, landsorts- och gratistidningar besvarade enkäten.
Fyra av mediehusen tror att deras annonsintäkter kommer att minska med 41-50 procent i april, jämfört med motsvarande månad i fjol.
Tre mediehus uppskattar april månads minskning till 31-40 procent.
Två mediehus uppskattar sina respektive annonstapp till 51-60 procent.
Två mediehus tror att april månads minskning hamnar mellan 21 och 30 procent.
– Majoriteten av de som svarat på vår snabbenkät uppskattar att annonsinvesteringarna i deras kanaler minskar med 30-50 procent nu i april. För ett par riskerar tappen att bli än mer betydande. Så stora intäktstapp kommer att få allvarliga och direkta konsekvenser för mediehusen och deras möjligheter att bevaka pandemins effekter på samhället, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige.
Blir coronakrisen långvarig så spår fyra av de svarande mediehusen att deras annonsintäkter riskerar att minska med 31-40 procent räknat på helåret. Lika många, det vill säga fyra, uppskattar att intäkterna riskerar att falla med 41-50 procent. Ett av de svarande mediehusen befarar att nedgången kan bli så djup som 61-70 procent. Två av de tillfrågade mediehusen uppger att de inte kan uppskatta annonsutvecklingen i det osäkra läge branschen befinner sig i just nu.
– Samtidigt som efterfrågan för vår lokala kvalitetsjournalistik är rekordstort och trycket på våra redaktioner ökar brottas vi med rekordsvaga annonstal som orsakas av att hela branscher stannat av och andra har problem med sina leveranskedjor. Situationen är mycket ansträngd, säger Sture Bergman, vice ordförande TU och vd VK Media.
Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, uppgick de svenska nyhetsmediernas annonsintäkter till drygt 6 miljarder kronor 2019.
För att mildra coronakrisens effekter föreslår TU regeringen att vidta följande åtgärder
1. Tidsbegränsat lönestöd/tidsbegränsat avskaffande av arbetsgivaravgift: TU föreslår att staten bidrar med ett lönestöd för definierade yrkesgrupper som måste fullgöra sitt arbete med informationssyfte. Alternativt föreslår TU att nyhetstidningar undantas från arbetsgivargift under coronakrisen.
2. Skattebefrielse från moms:TU föreslår ett så kallat kvalificerat momsundantag, det vill säga att tidningarna, i tryckt och digital form, undantas från mervärdesbeskattning, men med bibehållen avdragsrätt.
3. Omreglering av mediestödet:TU föreslår ett förstärkt press- och mediestöd genom att
a) beslutat driftsstöd för 2020 snarast betalas ut i sin helhet i syfte att stärka företagens likviditet,
b) en tredubbling av distributionsstödet, i syfte att säkerställa distributionen av dagstidningarna, inte minst för att nå ut till äldre som saknar digitala alternativ,
c)en fördubbling av anslaget till stöd för lokal journalistik och en höjning av takbeloppet till två miljoner kronor för att säkerställa en fortsatt journalistisk närvaro i svagt bevakade orter och områden samt en förlängning av den pågående ansökningsperioden för stöd till lokal journalistik till den 30 april och en förstärkning av resurserna hos Mediestödsnämnden för att kunna snabbehandla dessa ansökningar,
d) en sänkning av kravet på minst 55 procent unikt innehåll för andratidningar för att möjliggöra ökad effektivitet i nyttjandet av allmänt innehåll, med syfte att i stället frigöra resurser för ökad mångfald inom opinionsjournalistik,
e) de föreslagna åtgärderna rörande mediestödet beräknas innebära en samlad kostnad för staten om cirka 12 miljoner kronor per månad.
4. Returpappersförordningen:TU hemställer om att regeringen omedelbart beslutar att genomförandet av den tidigare beslutade returpappersförordningen skjuts upp eller helst avskaffas helt.
Kontakt:
Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige 0730-69 00 31, jan.fager@tu.se
Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige, victoria.svanberg@nwt.se
Nyckelord
Kontakter
Jan FagerTf VD
Tel:0730-69 00 31jan.fager@tu.seVictoria SvanbergOrdförande TU – Medier i Sverige
victoria.svanberg@nwt.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum