Nypremiär för Doktor Glas med Krister Henriksson och prisade Den fjättrade Prometheus

Två efterlängtade uppsättningar är tillbaka på Dramatens repertoar i september. Den 15 september får Den fjättrade Prometheus , som belönades med Svenska Teaterkritikers pris 2015, nypremiär på Elverket och den 16 september ställer sig Krister Henriksson återigen på Stora scenen med en ny version av Doktor Glas .

– Texten är så enastående att vi ville möta den på nytt, med nya ögon. Doktorn har blivit äldre och ser tillbaka på sitt liv, säger Krister Henriksson.

– Världen såg annorlunda ut för tio år sedan och teatern behöver förändras i takt med tiden, menar regissören Peder Bjurman som tillsammans med Krister Henriksson nu har gjort en helt ny tolkning, med ny dekor, ny musik, och nytt ljus.

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad.”
Krister Henriksson återvänder till rollen som doktor Glas i Hjalmar Söderbergs mästerverk – nu i en helt ny tolkning av den tidigare succéuppsättningen. Den melankoliska romanen från förra sekelskiftet som skildrar triangeldramat mellan pastor Gregorius, hans fru Helga och doktor Glas, som när Helga berättar för honom om äktenskapets plågor hamnar i ett moraliskt dilemma. Men är det någon gång rätt att mörda för någon man älskar, undrar Söderberg provocerande.

Krister Henrikssons tolkning hade premiär på Vasateatern hösten 2006 och blev en stor publik- och kritikersuccé. Därefter turnerade Doktor Glas runt Sverige och Finland med Riksteatern, innan den kom till Dramaten 2011 och spelades för utsålda hus. Uppsättningen togs även till Wyndham's Theatre i Londons West End, där en enig kritikerkår hyllade Peder Bjurmans regi och scenbild, Linus Fellboms ljus och Krister Henrikssons mästerliga spel. Nu är den älskade monologen äntligen tillbaka i en helt ny version, inför stundande turnéer.

”A tour de force” The Guardian, (4 stjärnor)
”The whole performance is outstanding” The Arts Desk (5 stjärnor)
”Krister Henriksson är fulländad i Doktor Glas” DN
”Ett själens mörker, lysande gestaltat” Expressen
”Fullkomligt trollbindande” City

Medverkande Krister Henriksson
Bearbetning Allan Edwall
Regi Peder Bjurman, Krister Henriksson
Scenbild Peder Bjurman
Ljus Linus Fellbom
Musik Leif Jordansson
Mask Sofia Ranow Boix-Vives

Nypremiär den 16 september, Stora scenen

Den fjättrade Prometheus av Aischylos
Prometheus har utmanat den rådande makten, räddat människorna från döden och gett dem elden. Härskarguden Zeus delar ut ett hårt straff: Prometheus ska för all framtid vara fastkedjad vid en klippa. Men Prometheus vägrar att underkasta sig. Den fjättrade Prometheus är en tragedi av Aischylos (född på 500-talet f.Kr.), baserad på en av de stora grekiska myterna. Upprorsmakaren Prometheus har levt vidare i kulturhistorien och fortsätter att locka, utmana och provocera. När pjäsen kom till Dramaten med premiär hösten 2015 – mer än 2500 år efter att den skrevs – blev det en succé. Uppsättningen tilldelades Svenska Teaterkritikers Förenings årliga teaterpris, en av de mest prestigefyllda utmärkelserna för scenkonst i Sverige.

Prometheus Torkel Petersson
Körledarinnan/Kör Lotta Tejle