Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.

Kampanjen German.Local.Culture. förmedlar just denna fredliga samexistens av generationer, traditioner och olika kulturella influenser. I och med kampanjens start visar vi autentiska, lokala upplevelser i urbana destinationer med integration av landsbygd och hållbara erbjudanden. Med många anledningar för att resa syftar kampanjen också till att marknadsföra Tyskland som en destination för längre semestrar, såväl för resenärer som är intresserade av kultur som för familjer och de som vill vara aktiva på semestern.

German.Local.Culture kommer att gå digitalt som en tvärmedial kampanj, som kommer att marknadsföras flitigt med hjälp av bland annat programmatisk annonsering, sociala mediekanaler och influencer-åtgärder.

En helt ny mikrosajt fungerar som ett nav för inspiration och information. Här får läsaren resetips och ämnesförslag från en AI-stödd chatbot. En film presenterar Tysklands mångfald som ett kulturellt och naturnära resmål.

Mikrosajten är indelad i fyra områden; ”flair”, hantverk, smak och natur. Dessa fyra tematiska områden speglar den speciella arkitekturen och den autentiska atmosfären, den tyska traditionen med dess tillverkning och hantverk, det traditionella, regionala tyska köket samt naturens skönhet. Tillsammans ger de läsaren en god orientering i landet. Utvalda personer åskådliggör, med sina mycket personliga berättelser, traditioner som är djupt rotade i vardagen för folket i Tyskland. Utbudet för besökarna, i alla de fyra tematiska områdena, präglas till övervägande del av medelstora, lokala företag.

Bakgrund

Den internationella marknadsföringen av Tyskland som resmål bygger på de två grundpelarna "Städer & Kultur" samt "Natur & Avkoppling". Hållbarhet och tillgänglighet är alltid inkluderade som övergripande aspekter. Enligt analyser av IPK International på uppdrag av Tyska Turistbyrån ligger storstadsresor (59 procent), rundresor (34 procent) och naturinriktade semestrar (30 procent) i toppen av planerade semestertyper hos de som är intresserade av semester i Tyskland.

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån1.4.2022 15:13:06 CEST | Pressmeddelande

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Tysklands 100 bästa resmål är utsedda14.2.2022 00:00:00 CET | Pressmeddelande

Tyskland är fortfarande ett populärt semestermål internationellt. Över 14 000 utländska besökare har röstat fram sina favoritattraktioner i Tyskland på www.germany.travel. Tyska Turistbyrån (DZT) presenterar nu de 100 mest populära destinationerna. På 1:a plats ligger för fjärde gången i rad Hamburgs Miniature Wunderland, en miniatyrvärld med världens största modelljärnväg. På 2:a och 3:e plats återfinns resmålen Europa-Park Rust och Slottet Neuschwanstein i Bayern.

Festival på fyra historiska orter - Rhen i lågor8.2.2022 00:00:00 CET | Pressmeddelande

Kanske är det de milda, klara sommarnätterna som försätter invånarna i den övre Rhendalen i feststämning varje år. Kanske beror det på det goda vinet. Eller möjligen både ock? Det pittoreska Rhenlandskapet förvandlas flera gånger under sommaren till ett förtrollande eld- och färgspel när dalens invånare firar festivalen "Rhein in Flammen". Höjdpunkten är de många fyrverkerierna och brasorna högt över Rhen, som låter kullarna med vinrankor och slotten, som vilar på toppen av kullarna, bada i ett färgstarkt, magiskt ljus i de varma sommarkvällarna.