Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.

Kampanjen German.Local.Culture. förmedlar just denna fredliga samexistens av generationer, traditioner och olika kulturella influenser. I och med kampanjens start visar vi autentiska, lokala upplevelser i urbana destinationer med integration av landsbygd och hållbara erbjudanden. Med många anledningar för att resa syftar kampanjen också till att marknadsföra Tyskland som en destination för längre semestrar, såväl för resenärer som är intresserade av kultur som för familjer och de som vill vara aktiva på semestern.

German.Local.Culture kommer att gå digitalt som en tvärmedial kampanj, som kommer att marknadsföras flitigt med hjälp av bland annat programmatisk annonsering, sociala mediekanaler och influencer-åtgärder.

En helt ny mikrosajt fungerar som ett nav för inspiration och information. Här får läsaren resetips och ämnesförslag från en AI-stödd chatbot. En film presenterar Tysklands mångfald som ett kulturellt och naturnära resmål.

Mikrosajten är indelad i fyra områden; ”flair”, hantverk, smak och natur. Dessa fyra tematiska områden speglar den speciella arkitekturen och den autentiska atmosfären, den tyska traditionen med dess tillverkning och hantverk, det traditionella, regionala tyska köket samt naturens skönhet. Tillsammans ger de läsaren en god orientering i landet. Utvalda personer åskådliggör, med sina mycket personliga berättelser, traditioner som är djupt rotade i vardagen för folket i Tyskland. Utbudet för besökarna, i alla de fyra tematiska områdena, präglas till övervägande del av medelstora, lokala företag.

Bakgrund

Den internationella marknadsföringen av Tyskland som resmål bygger på de två grundpelarna "Städer & Kultur" samt "Natur & Avkoppling". Hållbarhet och tillgänglighet är alltid inkluderade som övergripande aspekter. Enligt analyser av IPK International på uppdrag av Tyska Turistbyrån ligger storstadsresor (59 procent), rundresor (34 procent) och naturinriktade semestrar (30 procent) i toppen av planerade semestertyper hos de som är intresserade av semester i Tyskland.

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Tågresedagen på Centralen - res med tåg till Tyskland30.11.2022 15:12:46 CET | Pressmeddelande

På fredag den 2 december står representanter för Snälltåget, Europarunt och tidningen Vagabond samt flertalet turistbyråer och tågkonnässörer till tjänst för att dela med sig av sin kunskap om tågresor i Europa. Den stora Tågresedagen anordnas av Vagabond och går av stapeln på Stockholm Centralstation. Tyska Turistbyrån är en av deltagarna och här hittar du information om hur du smidigast tar dig till Tyskland och vidare med tåg i hela landet.

Musik, recept och andra julspecialiteter från Tyskland i årets julhälsning16.11.2022 17:29:26 CET | Pressmeddelande

Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) lanserar nu onlinekampanjen "Season's Greetings from Germany". Utöver julmarknader i mindre och större orter ligger fokus på typiska tyska traditioner och vinteraktiviteter i naturen. Hjärtat i kampanjen är landningssidan med utvalda julmarknader, hållbara erbjudanden, utomhusaktiviteter och traditionella seder som Tyskland är känt för världen över.