Nytänkande vin från Argentina: Imago!

31.8.2016 08:01 | Spring Wine & Spirits AB

Den första september lanseras Imago på Systembolaget – Ett nytt rött vin från Argentina. Imago sägs vara inspirerad av den erkände argentinska författaren Jorge Luis Borges, vars litteratur kännetecknas av vardagliga situationer där fantasifulla och övernaturliga fenomen äger rum. Kanske är det just dessa fenomen, svåra att förklara genom konventionella principer, som inspirerat till Imagos mycket originella blandning och iögonfallande etikett.

Imago 2015

Imago, årgång 2015, har en intensiv frisk och fruktig doft med inslag av plommon och björnbär. Smaken är fyllig med en härlig koncentration av frukt, björnbär, plommon samt choklad och har en viss fatkaraktär.

Vinet har en ovanlig och fantasifull blandning utav Malbec, Petit Verdot samt Cabernet Sauvignon druvor och är producerad av Argentinas ledande vingrupp Grupo Penaflor.

Vi är mycket glada och stolta över att äntligen få lansera Imago på den svenska marknaden. Imago är, som de flesta argentinska viner, mycket prisvärt som med största sannolikhet kommer falla de allra flesta i smaken. Min förhoppning är att Imago kommer väcka intresse genom sin originella etikett och på så sätt få fler att uppleva och njuta av Argentinas fantastiska viner.” - Li Berger, Produktchef på Spring Wine & Spirits

Imago passar utmärkt till rätter av nöt, fläsk och kyckling samt är ett ypperligt sällskap till lagrade ostar.

Produktfakta:

Produktnamn: Imago | Årgång 2015 | Ursprung: Argentina | Producent: Grupo Penaflor | Druvor: Malbec 60%, Petit Verdot 35%, Cabernet Sauvignon 5%, | Alkoholhalt: 13,5% vol | Art.nr: 3211 | Pris: 79 kr |Distribution: Systembolaget, FS.

För mer information, vänligen kontakta;

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits,

tel 076-501 0286 li.berger@springwine.se

Imago 2015
Vingård Imago Höst
Vingård Imago
Högupplöst produktbild Imago

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender