Nytänkare i Göteborg vann Planpriset 2016

Ifjol var områdets bastu nominerad till Kasper Salin-priset men tog sig inte hela vägen fram. I år gick det bättre: Frihamnen i Göteborg vinner Planpriset 2016. En nytänkande medborgardialog och ett arbetssätt som uppmuntrar initiativ från både små och stora aktörer är vinnande faktorer.

”Ett inspirerande föredöme” kallar juryn för årets Planpris Frihamnen. Området är den första delen som ska byggas ut enligt Göteborgs Stads vision Älvstaden. Planerarna gjorde snabbt utvecklingen av Frihamnen känd genom en bastu, byggd med hjälp av frivilliga med delvis återvunnet material, och utomhusbassängen ”Pöl Harbour”. När Göteborg firar 400-årsjubileum 2021 har Frihamnen inte bara dessa badmöjligheter utan också ytterligare 1 000 bostäder och lika många arbetsplatser samt en del av en Jubileumspark.

Frihamnen planeras för social hållbarhet, vilket bland annat innebär variation i bostadsbeståndet. Staden styr vad bostäder får kosta genom att anvisa mark med krav på låga hyror. Tjänstemännen har också en nytänkande dialog med byggherrar så att både små och stora företag kan bygga. Planprocessen innehåller också en nytänkande medborgardialog.

Juryn för Planpriset korar årets bästa samhällsplanering. Den har i år gått igenom ett 30-tal planförslag, processer och projekt och har varit i kontakt med kommuner i hela Sverige. I arbetet har jurymedlemmarna sett en stor kreativitet hos flera kommuner. De sammanlagt fem nominerade är, på sina olika sätt, föredömliga i och med den kunskap och organisation som stöder innovation i planarbetet. Något som leder till många bostäder i bra livsmiljöer.

– Större städer börjar alltmer jobba med nya stadsdelar istället för bara förtätning. Många pratar om social hållbarhet, om att motverka segregation. Medborgardialog som går utöver samrådet har blivit en hygienfaktor, säger Planprisjuryns ordförande Bengt Andrén.

Juryns motivering: ”När sjöfarten flyttar ut mot havet tar Göteborg chansen att göra älven till en tillgång för alla. I planarbetet med Frihamnen har Göteborgs Stad utvecklat ett nytänkande arbetssätt för att bjuda in medborgarna, företagen och de kommunala förvaltningarna att samarbeta kring utvecklingen av en mer socialt och ekologiskt hållbar stad. Ett inspirerande föredöme.”

Förutom Frihamnen är Karlshamns bevarande- och utvecklingsplan, Vallastaden i Linköping, Södra Värtan i Stockholm och Östra Sala Backe i Uppsala nominerade till Planpriset 2016. Priset delades ut av Sveriges Arkitekter på Arkitekturgalan den 29 november på Cirkus i Stockholm.

Kontakta vinnaren:

Hanna Areslätt, Älvstranden Utveckling, tel 0706-959 643, mail hanna.areslatt@alvstranden.goteborg.se

För information kring Arkitekturgalan och samtliga Sveriges Arkitekters priser, kontakta pressansvariga Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mail elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 12 700 medlemmar, varav 2 600 studentmedlemmar. Ett viktigt mål är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisationen för alla Sveriges arkitekter och arkitektstudenter. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vi arbetar på uppdrag av medlemmarna för att arkitekter ska ha en bred och ledande roll, goda förutsättningar för att verka och bra arbetsvillkor – för en bättre arkitektur. Vår vision är arkitektur som möter samtida och framtida behov – väl gestaltad, ändamålsenlig, hänsynstagande och hållbar.

Arkitekturpris går till bok om Stockholmsbostäder13.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms Arkitektförening har delat ut priset Guldrummet för två år. 2021 års pris går till arkitektkontoret Secretary för 14 495 lägenheter/en bok om bostadsbristens bostäder. 2022 års pris går till Studio Abirascid Hemlin för arbetet med arkitekturmodellbyggen och ritningar. Secretarys bok visar fram alla flerbostadshus som fick bygglov år 2017 i det snabbt växande Stockholm. – Den är ett kärleksbrev till Stockholm, säger Karin Matz från Secretary.