Nytillträdd kyrkoherde uppmärksammas med högtidlig välkomstmässa

På söndag den 16 juni hälsas Dennis Hagberg välkommen som kyrkoherde i Huskvarna pastorat. Han mottas av biskop Fredrik Modéus, i Huskvarna kyrka.

Kyrkoherdemottagningen sker i samband med högmässan i Huskvarna kyrka kl 16:30. Biskop Fredrik Modéus leder mässan och Dennis Hagberg predikar. Efter gudstjänsten bjuds det på exotisk planka och ostkaka i församlingsgården.

Dennis Hagberg har jobbat som lantarbetare, väktare och truckförare, utbildat sig till ekonom och jobbat på universitet, bank, försäkringsbolag och som trader och drivit eget konsultföretag med 20-talet anställda. När han vid dryga 40 års ålder hittade hem till kyrkan igen började han studera teologi.

- I grunden tror jag att varje människa har en andlig längtan, ett andligt behov. Jag vill att kyrkan ska få betyda något för fler människor. Att fler ska få möta Jesus och fördjupas i sin gudsrelation. Vi som jobbar i kyrkan har världens viktigaste uppdrag, berättar Dennis.

Han vigdes till präst 2013 och började sin första tjänst i Sofiakyrkan. Han blev sedan församlingsherde i Huskvarna församling, innan han tillträdde som kyrkoherde i Huskvarna pastorat.

- Som kyrkoherde vill jag bygga  upp en kyrka som kan möta varje människas oro och vånda inför framtiden. En kyrka som visar att det går att finna ett lugn mitt i stormen. En kyrka som kan berätta att det är Jesus Kristus som är vägen dit, säger Dennis Hagberg.

– Dagen för mottagandet präglas av förväntningar och förhoppningar inför framtiden och är en viktig händelse i ett pastorats liv. På söndag välkomnar vi Dennis Hagberg som kyrkoherde och markerar gemenskapen mellan församlingar och stift, säger biskop Fredrik Modéus.

Välkomna att bevaka!

Vad är en kyrkoherde?

En kyrkoherde är en präst som är chef för en ekonomisk enhet inom Svenska kyrkan och ytterst ansvarig för personalen. En ekonomisk enhet är en församling eller flera församlingar som ingår i ett pastorat.

Om Huskvarna pastorat

I Huskvarna pastorat finns två församlingar: Huskvarna och Hakarp.

Dennis Hagberg, kyrkoherde i Huskvarna Pastorat
dennis.hagberg@svenskakyrkan.se