Nytt akutboende för de mest utsatta i Göteborg

Den 6 mars invigs ett nytt socialt akutboende med 90 rum för hemlösa. Akutboendet, som ligger i Högsbo, har byggts på uppdrag av lokalförvaltningen, i nära samarbete med social resursförvaltning. AF Gruppen är totalentreprenör.
Martin Nilsen projekt/byggledare från Ramboll, Ulrika Videli från Göteborgs Stad, Lars Ögren projektledare AF, Mattias Eriksson arbetsledare AF

- Det här boendet ger oss en fantastisk möjlighet att öppna upp och skapa rum där våra brukare kan samla kraft, få hjälp och bättre förutsättningar att ta steget till ett eget boende, säger Margita Johansson, enhetschef på social resursförvaltning.

Boendet är viktigt och välkommet för att skapa alternativ för de mest utsatta göteborgarna. Göteborgs Stad vill hitta permanenta lösningar för bostadslösa i staden, men under tiden ska boendet Nya Tillfället erbjuda ett hem med utrymmen för gemensam samvaro.

Ny Tillfället invigs i morgon, 6 mars kl 13.30 med invigningstal av kommunalrådet Marina Johansson (S). En person som tidigare bott på akutboende berättar om sin resa.

- I arbetet med Nya Tillfället har vi fokuserat på att skapa en trivsam och inbjudande byggnad och kringmiljö med integrerad säkerhet för boende, personal och omgivning. Här har vi haft en nära dialog med social resursförvaltning för att balansera säkerheten med mjuka värden, säger Ulrika Videli, som är projektledare på lokalförvaltningen.

Boendet Nya Tillfället har utformats som ett hotell med fem boendeavdelningar, två våningsplan med restaurang, gym, konferensrum, konst för välbefinnande och utrymme för gemensam samvaro. Varje rum har plats för säng och förvaring samt wc med dusch. Boendet kommer ha egen matsal, restaurang Hjärtat, med stora glaspartier för ett naturligt ljusinsläpp samt kontor, pausrum, omklädningsrum och vaktmästeri. I aktivitetsrummet finns planer på att erbjuda träningsklasser i t ex yoga.

- Fastigheten är skräddarsydd efter behoven och med vår bredd och kompetens har vi anpassat byggnaden både invändigt och utvändigt till ett tåligt och lättskött boende, berättar Lars Ögren, projektchef för AF.

En lummig innergård, naturlig samlingsplats och konstnärliga verk av Martin Formgren respektive Martin Solymar ska skapa en varmare atmosfär.

- Jag vill skapa en känsla av att omge betraktaren och ge sinnesro men också en sporrande känsla av att kämpa på mot nya horisonter, berättar konstnären Martin Solymar.

- Samarbetet med AF Gruppen har fungerat väldigt bra och utöver en byggnad enligt våra ritningar, så har vi dessutom nått fram till en lyckad rekrytering av en person som haft svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Han har efter en praktikperiod hos AF Gruppen fått fast anställning och hjälper till med att bringa ordning på bygget och är ett positivt tillskott i arbetsgruppen, säger Ulrika Videli och betonar att lokalförvaltningens mål är att handla upp entreprenörer som även är öppna för att ta ett arbetsmarknadsansvar för personer som varit arbetslösa en tid.

Det nya boendet Nya Tillfället ska ersätta akutboendet Tillfället som rivs för att ge plats åt Västlänken.

Kontaktperson Göteborg Stad, projektledare Ulrika Videli, tel. 031-365 05 85.

AF Gruppen Sverige bygger bostäder, lokaler och anläggningar samt utvecklar egna projekt. AF står för Addressing Future. Vi bygger för att påverka framtiden och skapa hållbara lösningar för människor, miljö och samhälle.

Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges största entreprenör- och industrikoncerner med 3800 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Kina. Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö, Energi och Offshore. Bolaget omsätter 12 miljarder NKR (2016) och är noterat på Oslo Børs.