Nytt arkitektritat trädgårdskök, nu som byggbeskrivning

Nu lanserar branschorganisationen Svenskt Trä kostnadsfria instruktioner för hur du bygger ditt nya arkitektritade trädgårdskök. Skapa dig en plats i skydd för regn, sol eller vind och låt trädgårdsköket vara det upplysta uterummet sena sommarkvällar. Byggbeskrivningen för trädgårdsköket kan byggas av alla från den händiga hemmafixaren till den professionella hantverkaren, utan att söka bygglov.

– Äntligen finns trädgårdsköket i bygghandeln och på byggbeskrivningar.se. Köket är på 15 kvadratmeter, behöver inget bygglov, och skapar en härlig plats i trädgården där du kan laga mat och umgås, året om. Även den oerfarne kan bygga köket, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.

Det arkitektritade trädgårdsköket är öppet i två riktningar med en utbyggd terrass utmed långsidan. Långsidan ger plats för tillhörande arbetsbänk med diskho, grillbänk, bockbord och sittbänkar. På den främre limträbalken kan en markis monteras för att skapa skydd mot sol eller tillfälligt mot regn.

Kökets bjälklagskonstruktion är öppen mot sidorna. Bjälkar och konsoler är utformade så att byggnaden ligger nära marken och döljer grunden samtidigt som den är öppen inåt. Höjer du blicken ser du upp mot takkonstruktionen som utgör ett vackert blickfång.

– Trädgårdsköket är det senaste tillskottet i samlingen av Svenskt Träs byggbeskrivningar. Köket är en av de större konstruktionerna vi har. Svenskt Trä har skapat byggbeskrivningar sedan år 1984 med syftet att ge enkla, smarta råd och instruktioner för konsumenter. Det är pedagogiskt uppbyggda för att underlätta för den som ska starta ett byggprojekt i trä, säger Johan Fröbel.

Om byggbeskrivningar.se
Byggbeskrivningar.se visar på ett enkelt sätt hur man lyckas med sitt byggprojekt, både översiktligt och i detalj. Här finns till exempel pedagogiska beskrivningar i form av ritningar, realistiska illustrationer och instruktionsfilmer, samt möjlighet att måttanpassa och skriva ut materialspecifikationer, arbetsritningar och underlag för bygglovsansökan. På byggbeskrivningar.se finns även ett dimensioneringsprogram som hjälp för att beräkna dimensioner för till exempel takbalkar, nockbalkar, pelare eller golv- och altanbjälkar i konstruktionsvirke eller limträ. Svenskt Träs byggbeskrivningar finns i tryckt format i bygghandeln och att ladda ned på byggbeskrivningar.se.

Limträ lyfter höstens interiöra byggprojekt 20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Att mörkret faller och temperaturen sjunker betyder inte att vi måste lägga verktygen på hyllan och sluta bygga. Det finns många projekt i limträ som är perfekta att starta upp nu när hösten smyger sig på. Materialet används främst som bärande konstruktionsmaterial till både små och stora byggnader, men fungerar även utmärkt för interiöra bygg- och designprojekt. Eftersom de flesta bygghandlare numera har limträ på lager är det enkelt att få tag på när andan faller på.

Gemensam färdplan ska stärka möbel- och inredningsbranschen1.9.2022 09:15:06 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationerna Svenskt Trä, Trä- och Möbelföretagen och Skogsindustrierna har tillsammans med den svenska möbel- och inredningssektorn tagit initiativ till en gemensam färdplan för ökad förädling och användning av lokala biobaserade material. Minskat klimatavtryck, fördjupad kunskap samt utveckling av produkter och affärsmodeller som stödjer cirkulära flöden är målsättningen.