Transportstyrelsen

Nytt avgiftssystem för att ladda fordon på statliga elvägar

Dela
Fordonsägare kommer att kunna teckna avtal digitalt, alternativt ansöka om tillstånd, för att ladda fordon på elvägar. Transportstyrelsen föreslår inledningsvis ett förenklat avgiftssystem i samband med att den första statliga elvägen öppnas för trafik 2026.
– Elvägar ska göra det möjligt för primärt ellastbilar att ladda under färd, säger Jonny Geidne, 
utredare på Transportstyrelsen. Foto: Adobe Stock
– Elvägar ska göra det möjligt för primärt ellastbilar att ladda under färd, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Adobe Stock

Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen undersökt hur ett system för att ta ut avgifter för att köra på statliga elvägar skulle kunna se ut. I uppdraget ingick att titta på hur ett tekniskt system, datahantering och ansvarsfördelning bör utformas.

– Innan ett fordon kan köra på elvägen måste det först kontrolleras att fordonet har behörighet för det. Vi föreslår att Transportstyrelsen ansvarar för att meddela Trafikverket vilka fordon som är behöriga att ladda på elvägen, och skickar ut avier för betalning på motsvarande sätt som gäller för trängselskatt och infrastrukturavgifter, säger Jonny Geidne, utredare på Fordonsinformation, Transportstyrelsen.

Fordonets ID ger underlag till betalning för användningen

Trafikverket föreslås få ansvar för att genomföra tillträdeskontroller vid vägen för att identifiera unika fordons-ID. Kontrollen görs via utrustning som antingen kommer att finnas i fordonet eller i elvägsanläggningen.

Information om vilket fordons-ID som anslutit till vilken anläggning, vid vilken tidpunkt och vilken mängd el som har tagits ut kommer att skickas till Transportstyrelsen, som via fordonets ID identifierar fordonsägaren med hjälp av vägtrafikregistret, VTR.

Tjänsten ska vara utformad så att ägare både till svensk- och utlandsregistrerade fordon kan använda den. Bara fordon som inte har användnings- eller körförbud kan få tillstånd att ladda el från statliga elvägar. Vidare föreslår Transportstyrelsen att fordonsägare som sedan tidigare har skulder gällande brukaravgifter för elvägar inte ska få tillstånd att ladda sina fordon.

Fast månadskostnad till att börja med

Det förenklade avgiftssystemet som föreslås i samband med den första statliga elvägen 2026 baseras på en abonnemangslösning med en fast månadskostnad. Under en övergångsperiod, när antalet användare av elvägen är relativt begränsat, är bedömningen att ett sådant system är tillräckligt.

Kontakter

Bilder

– Elvägar ska göra det möjligt för primärt ellastbilar att ladda under färd, säger Jonny Geidne, 
utredare på Transportstyrelsen. Foto: Adobe Stock
– Elvägar ska göra det möjligt för primärt ellastbilar att ladda under färd, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Adobe Stock
Ladda ned bild

Länkar

Om

Transportstyrelsen
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60232 Norrköping

https://transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye