Nytt avsnitt av Studio Unionen lyfter partsmodell som krockkudde i krisen

Partsmodellen, alltså samarbetet mellan fack och arbetsgivare, har lindrat pandemins påverkan på svensk arbetsmarknad. Hur det gått till samtalar Martin Linder, ordförande i Unionen, och Victor Bernhardtz, utredare, om i ett rykande färskt avsnitt av podden Studio Unionen.

Under covid-19-krisen har den svenska arbetsmarknaden utsatts för oerhörda påfrestningar. Men samtidigt har en ännu värre situation undvikits, tack vare brett och rådigt agerande av arbetsmarknadens parter. Ett par institutioner inom det partsgemensamma arbetet har fungerat som dämpande krockkuddar i ett mycket allvarligt läge.

Hur det har gått till beskrivs i det senaste avsnittet av Studio Unionen, där Martin Linder samtalar med Victor Bernhardtz, en av utredarna bakom Unionens rapport: ”Krockkuddar i kristider. Den svenska partsmodellen och Covid-19". Podden finns där poddar finns.

Alla avsnitt av Studio Unionen

Tel:08-504 151 00press@unionen.se