Nytt avtal för fastighetsbranschen

Fastigo, fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, har träffat överenskommelse med Vision, Ledarna och AiF om nytt sifferlöst avtal som gäller från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023. Med det stänger Fastigo avtalsrörelsen för den här gången.

Samtliga kollektivavtal som berör Fastigos medlemmar är nu träffade.

–Fastigos avtalsrörelse har tagit längre tid än vanligt. Med det sista avtalet stod vi under en period en bra bit ifrån varandra, men med vilja och styrka landade vi i en lösning där båda parter nu är nöjda, säger Mona Finnström, vd på Fastigo.

Kollektivavtalet Fastigo – Vision/AiF, berör arbetstagare som är medlemmar i Vision, Ledarna och AiF, det vill säga Akademikerförbunden inom Fastigos avtalsområde.

Avtalsförhandlingarna påbörjades under våren, men blev framflyttade till hösten 2020 på grund av den pågående corona-pandemin. Fastigo, Vision och AiF är därför överens om att lönerevisionstidpunkterna för 2020 och 2021 slås samman till ett revisionstillfälle den 1 november 2020. Nästa lönerevision sker den 1 april 2022.

–Ett gott förhandlingsklimat mellan Fastigo och samtliga motparter gör att vi nu har ett helt branschanpassat avtalspaket med två tillfällen för lönerevision för samtliga avtal. Det här skapar stabilitet för företagen som är medlemmar i Fastigo och för fastighetsbranschen i stort i en osäker tid, säger Mona Finnström.

För mer information kontakta Fastigos vd Mona Finnström, 070-676 69 22 eller kommunikationschef Kicki Lilliedrake, 070-676 69 47