Nytt avtal klart mellan SHL och HockeyAllsvenskan

SHL och HockeyAllsvenskan har idag tecknad ett nytt avtal gällande ett utvecklingsbidrag mellan ligorna.

- Detta är en förlängning av nuvarande avtal men i och med denna förlängning så har klubbarna en tydlig spelplan att arbeta efter, samtidigt som SHL också ser till att HockeyAllsvenskan får en form av utbildningsersättning, säger SHL:s sportchef och vice VD Johan Hemlin. Flera sportchefer från respektive liga har varit med och tittat på detaljerna, och vi tror att detta kan vara en modell som kan fungera över tid.

Avtalet gäller kommande fyra säsonger, dock ska vi göra en utvärdering efter kommande säsong för att se så vi ligger i rätt balans i alla delar.

- Förlängningen av avtalet innebär arbetsro för samtliga parter då man nu under de närmaste fyra åren tydligt vet vad man har att förhålla sig till. Att avtalet sträcker sig över en så pass lång tid uppfattar HockeyAllsvenskan också som positivt i den meningen att båda ligorna tillsammans verkar för både klubbarnas och spelarnas bästa. Avtalet utgör också en bra grund för fortsatt och ökat samarbete mellan de två högsta ligorna i svensk ishockey, säger Sonny Lundwall, ligachef HockeyAllsvenskan.

Kontaktpersoner:

Johan Hemlin, sportchef och vice VD SHL, 070-555 08 67

Sonny Lundwall, ligachef HockeyAllsvenskan, 070-886 90 37

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna ställer sig bakom serieutredningen7.2.2019 09:01:00 CETPressmeddelande

Det är en styrka om svensk hockey, utifrån våra respektive intressen, kan samlas och enas kring en seriemodell. Till detta är SHL beredda att bidra. Det skriver SHL och de 14 klubbarna i sitt remissvar till Svenska Ishockeyförbundet och meddelar att klubbarna ställer sig bakom utredarens förslag av seriemodell för upp och nedflyttning mellan SHL och HA från säsongen 2020/21. SHL och klubbarna skriver också att arenakravet, vad gäller åskådarantalet, är ”av mindre vikt”.