Nytt avtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för Utbildningsföretagen

Almega Tjänsteförbunden har träffat ett nytt avtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för bransch Utbildningsföretagen. Det nya avtalet gäller för tiden den 1 april 2017 – 31 mars 2020. Överenskommelse omfattar nya löner, nytt löneavtal samt ändringar i allmänna villkor.

Detta är det 39e kollektivavtal Almegas medlemsförbund tecknat i årets avtalsrörelse, alla inom märkets 6,5 procent över tre år.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.