Nytt avtal mellan Mälardalstrafik och Åkerbergs Trafik gynnar pendlare

Mälardalstrafik har slutit avtal med Åkerbergs Trafik AB, som driver trafiken på linjen Trosabussen. Avtalet innebär att de som arbets- och studiependlar mellan Trosa och Liljeholmen i Stockholm kommer att kunna fortsätta resa med Movingo periodbiljett på Trosabussen de närmaste fyra åren.
Det nya avtalet gynnar pendlarresenärer som kan fortsätta resa med Movingo-biljett på Trosabussen de närmaste fyra åren. På bilden Pär Åkerberg, vd Åkerbergs Trafik och Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik.

– Genom Trosabussen knyts arbetsmarknaderna i södra Stockholm och Trosa/Vagnhärad samman, som annars skulle sakna direktförbindelse. Förbindelsen bidrar till att skapa bättre balans på arbets- och bostadsmarknaden, säger Monica Johansson, regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland och vice ordförande i Mälardalstrafik.

– Movingo är en attraktiv periodbiljett för många som arbets- och studiependlar över regiongränserna i Stockholm-Mälardalen. Det nya avtalet är en viktig pusselbit och en positiv nyhet för pendlarresenärer, säger Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.

Åkerbergs Trafik trafikerar sträckan Trosa – Liljeholmen under varumärket Trosabussen sedan 2010. Movingo har gällt på busslinjen sedan 2017 och med det nya avtalet förlängs samarbetet. Avtalet har föregåtts av en upphandling och gäller i fyra år, från den 12 december 2021 till den 13 december 2025 och är värt 20 miljoner kronor.

Åkerberg Trafik säljer egna enkel- och dygnsbiljetter för Trosabussen, vilket gör linjen attraktiv även för resenärer som bara reser enstaka gånger.

– Med Trosabussen vill vi göra det enkelt och bekvämt för människor att resa kollektivt till och från Stockholm och är ett koncept som även utvecklar besöksnäringen. Genom avtalet som ger resenärer möjlighet att arbets- och studiependla med Movingo på Trosabussen breddas konceptet, säger Pär Åkerberg, vd på Åkerberg Trafik.

Om Movingo

Movingo periodbiljett är en pendlarbiljett med obegränsat resande på regionaltågsträckor inom Mälardalen samt trafiken som körs av Trosabussen, i 30 dagar, 90 dagar eller ett år. Omgivande lokaltrafik med till exempel buss, tunnelbana och pendeltåg ingår alltid i biljetten. Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm-Mälardalen, står bakom Movingo.

För ytterligare information vänligen kontakta

Monica Johansson regionstyrelsens ordförande Region Sörmland, vice ordförande Mälardalstrafik, monica.johansson@regionsormland.se, tfn 072- 219 88 91

Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik, helena.ekroth@malardalstrafik.se, tfn 072-464 76 01

Pär Åkerberg, vd Åkerbergs Trafik AB, par.akerberg@akerbergstrafik.se tfn 070-662 65 71