Nytt avtal mellan SAS och pilotfacken påskrivet och klart

Efter två veckor sedan de 900 SAS-piloterna gick ut i strejk har nu ett avtal mellan SAS och Pilotföreningen träffats. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen bekräftar och välkomnar att ett nytt avtal nu träffats mellan parterna.
Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

- Att parterna nu nått en överenskommelse är en bra sak, den innebär slutet för en konflikt som inte varit positiv för någon inblandad, säger Marcus Dahlsten VD Transportföretagen och Svenska Flygbranschen.

Han fortsätter med att slå fast;
- Det nu är av största vikt att SAS får möjlighet att fokusera på att fortsätta på den återuppbyggnad som krävs efter pandemin och att ett starkt SAS är en viktig beståndsdel för både det svenska samhället och det svenska näringslivet.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.