Nytt avtal mellan SAS och pilotfacken påskrivet och klart

Efter två veckor sedan de 900 SAS-piloterna gick ut i strejk har nu ett avtal mellan SAS och Pilotföreningen träffats. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen bekräftar och välkomnar att ett nytt avtal nu träffats mellan parterna.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

- Att parterna nu nått en överenskommelse är en bra sak, den innebär slutet för en konflikt som inte varit positiv för någon inblandad, säger Marcus Dahlsten VD Transportföretagen och Svenska Flygbranschen.

Han fortsätter med att slå fast;
- Det nu är av största vikt att SAS får möjlighet att fokusera på att fortsätta på den återuppbyggnad som krävs efter pandemin och att ett starkt SAS är en viktig beståndsdel för både det svenska samhället och det svenska näringslivet.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.