Nytt avtal om anställning som postdoktor

OFR/S,P,O har tecknat nytt avtal med Arbetsgivarverket för anställningar som postdoktor. Det nya avtalet innebär att en postdoktoranställning kan vara i upp till tre år, mot tidigare maximalt två år. I likhet med det gamla avtalet gäller att det krävs en avlagd doktorsexamen för att få en postdoktor-anställning.

- Fördelen med det nya avtalet är att de som behöver längre än två år för sina postdoktor-studier kan få ett extra anställningsår med samma villkor, det har inte varit möjligt tidigare. Dessutom har vi förtydligat att doktorsexamen ska vara avlagd innan beslut fattas om en postdoktoranställning, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingschef på OFR/S,P,O.

Avtalet innehåller även förtydligade formuleringar kring utlandsstationeringar. Avtalet kommer att träda i kraft den 1 februari 2022 och ersätter tidigare avtal. Övergångsregler kommer att gälla för de som är anställda med det gamla avtalet och har en anställning som löper längre än till 1oktober 2022.

OFR/S,P,O (Offentliganställdas förhandlingsråd för Statstjänstemän, Poliser, Officerare) är ett förhandlande samverkansorgan för nio självständiga fackförbund inom statlig sektor som tillsammans företräder över 100.000 medlemmar: Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Ledarna, Lärarförbundet, Tull-Kust, Vårdförbundet, Reservofficerarna. Förhandlingspart på arbetsgivarsidan är Arbetsgivarverket (AgV)

Polisens nya avtal löser inte polisens problem16.6.2022 10:06:37 CEST | Pressmeddelande

Om svensk polis ska kunna klara av att växa och möta de krav på förstärkt förmåga som samhället ställer, är det fel väg att gå att enbart hoppas på att det är poliser som ska göra jobbet. Medan myndigheten satsar på löneökningar för utbildade poliser och kraven för att bli polis sänks, flyr den civilanställda personalen samtidigt som platserna på polisutbildningarna runt om i landet står tomma. Fackförbundet ST menar att allt detta sammantaget ger bilden av en myndighet som går åt helt fel håll.

Fackliga rättigheter för lokalanställd ambassadpersonal16.5.2022 10:53:10 CEST | Pressmeddelande

Fackförbundet ST och Regeringskansliet har träffat en överenskommelse som ger lokalanställd ambassadpersonal möjlighet att arbeta fackligt. Det ger också förtroendevalda lokalanställda möjlighet att företräda personal på andra ambassader. ST har länge drivit arbetet för att lokalt anställda på svenska ambassader ska få fackliga rättigheter, och ser överenskommelsen som en stor framgång.