Nytt avtal på Svensk Handel, Tjänstemannaavtalet

Ett nytt kollektivavtal har i dag den 14 december 2020 tecknats inom Svensk Handel, Tjänstemannaavtalet. Kollektivavtalet tecknas för Akademikerförbunden av Akavia.

–  Vi är nöjda med det nya kollektivavtalet med tanke på den rådande pandemin, säger Pär Fyhr, förhandlare på Akavia och som förhandlat avtalet för Akademikerförbunden.
– Vi är nöjda med det nya kollektivavtalet med tanke på den rådande pandemin, säger Pär Fyhr, förhandlare på Akavia och som förhandlat avtalet för Akademikerförbunden.

–  Vi är nöjda med det nya kollektivavtalet med tanke på den rådande pandemin. Vi har bland annat fått korrigeringar av vissa åldersregler kopplade till pension och sjuklön. Vi har även fått in en skrivning om att den som anställts under 2020 ska ha möjlighet att få delta i lönerevisionen. Viktigt för oss är också löneavtalets tillämpning varför vi ser fram emot att ta fram partsgemensam utbildning för hur löneavtalet är tänkt att fungera, säger Pär Fyhr, förhandlare på Akavia och som förhandlat avtalet för Akademikerförbunden.

Avtalet sträcker sig över 29 månader och löper från och med den 1 december 2020 till och med den 30 april 2023. Värdet på avtalet är 5,4 procent. Om de lokala parterna inte enas i löneförhandlingar på arbetsplatsen finns en centralt förhandlad stupstock som då faller ut. Stupstocken är 2,8 procent per den 1 december 2020 och 2,2 procent per den 1 maj 2022. Dessutom görs avsättningar till flexpension med 0,4 procent per den 1 december 2020.

Fakta:
Det nya avtalet innehåller förutom löneökningar och avsättningar till flexpension även en del ändringar i de allmänna villkoren samt löneavtalet där följande huvudpunkter kan lyftas fram:

- Bättre villkor för de anställda som närmar sig pensionsåldern i frågor som rör rätten till sjuklön.

- Ta fram partsgemensamt material samt utbildning för att stärka den lokala löneprocessen.

- Förenklat förfarande vid uppnådd pensionsålder.

- Företaget ska på förfrågan från tjänsteman som är anställd efter den 1 november 2019 i 2020-års löneläge diskutera med tjänstemannen möjligheten att för aktuell tjänsteman genomföra en revision under 2021.

- Harmonisering av regler gällande när avräkning får ske när intjänandeår och semesterår sammanfaller.

Kollektivavtalet inom Svensk handel Tjänstemannaavtalet tecknas för Akademikerförbunden av Akavia.

Torbjörn Askman

torbjorn.askman@akavia.se