Nytt avtal tecknat med Unionen för Dentallaboratorier

Vårdföretagarna inom Almega och Unionen har idag tecknat nytt kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor för bransch Dentallaboratorier. Avtalsperioden är 36 månader och ändringarna gäller från och med den 1 juli 2017. Avtalet följer det märke på 6,5 procent som etablerats i årets avtalsrörelse.

Om lokala parter inte enas om annat är löneökningarna 2,0 %, för 2017, 1,8 % för 2018 samt och 2,3 % för 2019. Löneavtalet har ingen centralt fastställd individgaranti.

I enlighet med tidigare överenskommelse avsätts 0,2 % till Flexpension från och med den 1 november 2017 och ytterligare 0,2 % från och med den 1 juli 2018.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.