Nytt avtal träder i kraft för Öresundstågen

SJ Öresund tar över drift och underhåll av Öresundstågen den 13 december. Det innebär flera stora förbättringar för resenärerna. Fler tågvärdar, högre beredskap vid ersättningstrafik och bättre underhåll av tågen är några av nyheterna.
Den 13 december tar SJ över driften av Öresundståg. Fokus kommer att ligga på en ökad service. Foto: Öresundståg AB

I maj förra året tilldelades SJ Öresund avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess. På söndag träder avtalet i kraft och gäller i åtta år med option på ytterligare två år.

Fokus på service

I avtalet ingår flera förbättringskrav och fokus ligger på en ökad service för resenärerna. Bland annat innebär detta fler tågvärdar i och omkring tågen, ett nätverk av bussar i beredskap vid behov av ersättningstrafik och att fordonsunderhållet förbättras i den nya, moderna Hässleholmsdepån. Ett optimerat underhåll, ökad kvalitet och effektivitet ökar också möjligheten att städa tågen bättre.

Avtalet är ett incitamentsavtal, vilket innebär att SJ premieras för en hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet.

– Det är ett stort ansvar att få förmånen att köra Öresundstågen som är ett av Sveriges största trafiksystem. I ett och ett halvt år har vi arbetat för att uppfylla och få på plats de förbättringar och utvecklingar av trafiken som vi kommit överens om i avtalet. Jag är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva att Öresundståg utvecklats till det bättre, säger Anders Gustafsson VD SJ Öresund.

Fakta om Öresundtåg

Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.

• Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna och till och från Köpenhamn.
  • Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 227 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir totalt 681 sittplatser.
  • Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
  • De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.
  • Just nu pågår upprustning och uppfräschning av tågen och hittills har 37 tåg rustats upp.
  • Från och med 1 januari 2021 har samtliga Öresundståg fri wifi-uppkoppling, även i Danmark.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.

Peter Hermansson (M), styrelseordförande Västtrafik och ledamot Öresundstågens styrelse. Foto: Eddie Löthman
Den 13 december tar SJ över driften av Öresundståg. Foto: Öresundståg AB