Nytt bidrag till lärarutbildningen: Ljungblad skildrar relationen mellan lärare och elev

Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning. Ann-Louise Ljungblad, lektor vid Göteborgs universitet, säger själv att hon länge missade något mycket viktigt.

– Jag har hela tiden fokuserat på det didaktiska och hur man undervisar. Ja, inte bara jag utan också lärarutbildningen och mycket av diskussionen kring skolan. Men det som händer i den vardagliga relationen mellan lärare och elever pratar vi nästan inte alls om. Jag bestämde mig för att om jag någonsin skulle doktorera skulle min avhandling utforska det.

Jag använder begreppet pedagogisk takt. Den skapar en grundton i relationen och framträder som en följsamhet i rörelser, mimik och röstläge.

Sagt och gjort. Ann-Louise valde ut fyra matematiklärare som eleverna ansåg vara särskilt bra på att skapa goda relationer, i grundskolan, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Under ett års tid filmade hon lärarna i klassrummet och i samtal om lärararskapet, på jakt efter nyckeln till det outtalade som händer mellan lärare och elever i en tillitsfull relation.

– I början var lärarna och eleverna lite ovana med filmandet, men jag och min kamera blev snart ett självklart inslag i klassrummet. Läraryrket har inget utvecklat relationellt språk och jag hittade inga psykologiska teorier att använda. Till och med lärarna själva hade svårt att förklara hur de gjorde. Men med videokamerans hjälp kunde jag fånga relationen mellan elever och lärare och därefter analysera skeendet i mikrodetalj.

Det Ann-Louise hittade i sitt material var hur lärarna med röst, mimik och rörelser skapar tillit och trygghet i relationen med sina elever. Detta blir särskilt tydligt i undervisningens allra svåraste situationer.

– Ett relationellt lärarskap handlar mycket om improvisation och att vara i nuet, att ta hand om oväntade situationer när de kommer och även om att vara lyhörd för vad varje elev behöver.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CETNyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.