Nytt Bilmärke - Nytt Tänk

- Det är inte ofta det lanseras nya bilmärken i Sverige, därför är det extra kul och intressant när det sker, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Att vi anslöt oss till SFVF var det självklara valet, säger Alexander Enulescu vd och generalagent samt ansvarig importör på DFSK.

DFSK FENGON 5 - BIOGAS-HYBRID

Att SFVF nu får en ytterligare generalagent som medlem tycker vi är positivt, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Det är extra trevligt eftersom DFSK är den första generalagenten för personbilar, hittills har SFVF medlemmar som är generalagenter för tunga fordon, husbilar och husvagnar.

DFSK (Dongfeng SOKON) tillhör de tre största biltillverkarna i Kina och grundades år 2003. Företaget grundas i en join venture-allians mellan två stora och prestigefyllda företag, Dongfeng Motors och SOKON. Företaget är stort med 150 000 anställda som tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju bilfabriker i tre länder (USA, Kina och Indonesien). Utvecklings- & forskningscenter finns i fem länder, USA, Kina, Japan, Tyskland och Sverige.

- Det var i Trollhättan som jag i våras av en slump stötte på denna biltillverkare, säger Bo Ericsson. Att det mötet skulle leda till att vi nu får en ny medlem känns väldigt bra och är ett ytterligare kvitto på att SFVF:s arbete gör skillnad och att vi fokuserar på rätt saker.

Den Växjöbaserade generalagentens grundtanke är att endast erbjuda fordon som drivs av fossilfria bränslen såsom biogas och el.

- Vi tycker att miljön är det viktigaste vi har men utan bilen stannar Sverige, därför har vi valt ut tre modeller från DFSK:s sortiment som bidrar till lägre utsläpp, säger Alexander Enulescu.

Två SUV-modeller, varav en 7-sitsig, kommer saluföras som biogas-hybrider vilket innebär att bilarna konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö. Tack vare biogaskonverteringen kan vi sänka bilens utsläpp med upp till 95% jämfört med bensindrift. Biogasdriften innebär även att bilarna får en klimatbonus på 10 000 kr samt en betydligt lägre vägskatt redan från första året. Den tredje modellen är en eldriven SUV med batterikapacitet på 53,61 kWh och fullutrustad från start.

Under kommande året lanseras ytterligare två spännande elbilar.

I dagens digitala värld är vi vana att allt sker snabbt och enkelt. Därför har vi förenklat både kundernas köpprocess och återförsäljarnas administration. All beställning kommer att ske online på www.dfskmotor.se. Detta oavsett om det är kunden eller återförsäljaren som gör beställningen. Det behövs endast några klick för att köpa en DFSK, avslutar Alexander Enulescu.

DFSK FENGON 5 - BIOGAS-HYBRID

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

”Måste lätta mitt hjärta efter ett besök på en bilvårdsanläggning igår”. Så började ett mejl jag fick från en bilägare, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Bilägaren fortsätter: ”Fick erbjudande om att tvätta bilen för 300 kr och trodde detta var ett engångserbjudande, eftersom det verkar vara nya personer som driver denna anläggning, men icke. Jag kunde fortsätta att tvätta för detta låga pris.

Verkstadsförening varnar bilägare för att anlita svartjobbare26.10.2020 07:30:00 CETNyheter

Viktigt att fortsätta skydda sina anställda och kunder mot covid-1915.10.2020 11:37:22 CESTNyheter

- Corona-pandemin har nu pågått i över ett halvt år men det innebär inte på något sätt att faran är över. Risken för att smittas av covid-19 är fortfarande mycket stor och det gäller därför att skydda både sina anställda och sina kunder. Om man inte redan har vidtagit åtgärder så finns det en rad saker man kan göra för att begränsa risken för smittspridning, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).